اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

مقایسه ویزاهای کاری آمریکا، مهاجرتی و غیر مهاجرتی 

یکی از بهترین کشورهای دنیا برای کار و زندگی کشور آمریکا است. این کشور مهاجرپذیر با انواع ویزاهای کاری سعی در جذب مهاجران بسیاری دارد تا بتواند نیازهای بازار کار خود را تامین کند. برخی از ویزاهای کاری آمریکا مهاجرتی و برخی دیگر غیر مهاجرتی هستند، یعنی اینکه برخی از این ویزاها منجر به دریافت گرین کارت و اقامت دائم آمریکا می‌شوند و برخی نمی‌شوند. 

از طرفی برای دریافت برخی از این ویزاها، فرد باید از یک کارفرمای آمریکایی جاب آفر دریافت کند و برای برخی دیگر نیازی به جاب آفر نیست. ما در این مقاله سعی داریم تا درباره این ویزاها بیشتر صحبت کرده و شما را با شرایط دریافت هر کدام آشنا کنیم، بنابراین توصیه می‌کنیم که این مقاله را بخوانید. 

ویزاهای کاری آمریکا که مهاجرتی هستند 

یکی از راه‌های مهاجرت به آمریکا و دریافت گرین کارت این کشور،‌ مهاجرت کاری است. البته هر نوع مهاجرت کاری منجر به دریافت اقامت دائم آمریکا نمی‌شود. افرادی که می‌خواهند در آمریکا مشغول به کار شده و همان‌جا بمانند، باید یکی از ویزاهای زیر را دریافت کنند. 

۱– ویزای EB1 

اولین ویزا از ویزاهای کاری آمریکا که ویزایی مهاجرتی محسوب می‌شود، ویزای eb1 است که نیازی به جاب آفر ندارد. این نوع ویزای آمریکا به ۳ دسته از افراد اعطا می‌شود. 

۱- افرادی که در زمینه علوم، هنر،‌ آموزش، تجارت و یا ورزش دارای توانایی و استعدادهای فوق‌العاده‌ای هستند. این افراد برای اینکه بتوانند ویزای EB1 را دریافت کنند، باید مدارک زیادی را ارائه دهند تا ثابت کنند که مهارت آنها در سطح بین‌المللی است. 

۲- دسته دوم اساتید و محققان برجسته‌ای هستند که حداقل به مدت ۳ سال در زمینه آموزش یا تحقیق دارای سابقه بوده و لازم است که برای انجام یک دوره تدریس، تصدی و یا انجام یک کار تحقیقاتی در دانشگاهی در آمریکا به این کشور بروند. این افراد باید از دانشگاه یا مرکز آموزشی مورد نظر یک پیشنهاد شغلی دریافت کنند. 

۳- دسته سوم، روسا و یا مدیران اجرایی چند ملیتی هستند که در ۳ سال گذشته حداقل یک سال را در یک شرکت وابسته، مادر، تابعه و یا شعبات شرکت آمریکایی در خارج از آمریکا مشغول به کار شده‌اند و سمت آنها مدیریت و یا اجرا بوده است. این افراد نیز باید یک پیشنهاد شغلی داشته باشند. 

ویزاهای کاری آمریکا
مهاجرت به آمریکا

۲– ویزای EB2

ویزای EB2 آمریکا یکی دیگر از ویزاهای کاری آمریکا است که این ویزا نیز به افراد متخصص و نخبه اعطا می‌شود با این تفاوت که آنها باید از یک کارفرمای آمریکایی، جاب آفر دریافت کنند و دارای گواهی‌نامه کار مورد تایید وزارت کار آمریکا باشند. 

ویزای eb2 در صورتی که در راستای چشم‌پوشی از منافع ملی باشد، نیازی به دریافت پیشنهاد شغلی نداشته و با ویزای niw شناخته می‌شود. افرادی واجد شرایط دریافت ویزای EB2 هستند که: 

۱- دارای مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس باشند یا اینکه علاوه بر مدرک لیسانس ۵ سال سابقه کار تخصصی در شغل مورد نظر خود را داشته باشند. 

۲- توانایی استثنائی در زمینه‌های مختلف مانند علوم، هنر یا تجارت داشته باشند. 

بیشتر بخوانید: ویزای eb2 آمریکا

۳- ویزای EB3

یکی دیگر از انواع ویزاهای کاری آمریکا، ویزای eb3 است که این ویزا نیز به دریافت گرین کارت آمریکا منجر می‌شود. افرادی که بتوانند از یک کارفرمای آمریکایی پیشنهاد شغلی دریافت کنند، می‌توانند با این ویزا به آمریکا مهاجرت کنند. 

ویزای eb3 نیز به ۳ دسته از افراد اعطا می‌شود یا به عبارتی ۳ نوع است. 

۱- نوع اول مخصوص کارگران ماهر است که شغل آنها به حداقل ۲ سال تجربه کاری و آموزش نیاز دارد. 

۲- نوع دوم این ویزا مخصوص کارگران حرفه‌ای است که شغل آنها حداقل به مدرک کارشناسی از یک دانشگاه یا کالج یا معادل خارجی آن نیاز دارد. 

۳- نوع سوم ویزای eb3 مخصوص کارگران غیر ماهری است که توانایی انجام کارهایی در هر پست دیگری را دارند و بیشتر این مشاغل نیازی به تجربه کاری و آموزش به مدت ۲ سال ندارند.

بیشتر بخوانید:‌ویزای eb3

ویزاهای کاری آمریکا
کار در آمریکا

۴– ویزای EB4

این ویزای کاری آمریکا به افرادی با شرایط خاص برای مشاغل خاص اعطا می‌شود که برخی از آنها به پیشنهاد شغلی نیاز دارند و برخی نیاز ندارند. از جمله افرادی که می‌توانند برای دریافت این ویزا اقدام کنند، می‌توان به افراد زیر اشاره کرد. 

  • دورگه‌های آمریکایی – آسیایی
  • زنان بیوه شهروندان آمریکایی
  • مهاجران خاص و مشمولان فرم I-360

در حالت کلی این ویزا در میان ویزاهای کاری آمریکا، زیرگروه‌های زیادی دارد که عبارت‌اند از: 

  • سفیران مذهبی
  • افرادی که توسط سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده آمریکا استخدام شده‌اند. 
  • برخی از کارمندان فعلی یا سابق آمریکا در خارج از این کشور
  • برخی از افرادی که کارمند شرکت کانال پاناما یا دولت منطقه کانال بوده‌اند. 
  • برخی از افرادی که در تاریخ ۱ آوریل ۱۹۷۹ کارمند شرکت کانال پاناما یا دولت منطقه کانال بوده‌اند. 
  • مترجمان عراقی و افغانی که حداقل به مدت یک سال به صورت مستقیم با نیروهای مسلح ایالات متحده و یا تحت نظر رئیس هیات به عنوان مترجم فعالیت کرده‌اند و واجد شرایط دریافت این ویزا هستند. 
  • اتباع عراقی و افغانستانی که از طرف دولت آمریکا و یا توسط این دولت استخدام شده‌اند. 
  • برخی از افرادی که فارغ‌التحصیل رشته پزشکی هستند
  • برخی از بازنشستگان سازمان بین‌المللی
  • برخی از فرزندان مجرد کارمندان سازمان‌های بین‌المللی
  • برخی از همسران بیوه کارمندان سازمان بین‌المللی
  • نوجوانان مهاجر بدون خانواده 
  • افرادی که خارج از ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شده و یا برای خدمت در نیروهای مسلح استخدام شده‌اند. 
  • برخی از غیر نظامیان بازنشسته ناتو – ۶ 
  • برخی از مددکاران مذهبی
  • افرادی که قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ درخواست گواهی کار ارائه کرده‌اند و به دلیل اقدام تروریستی ۱۱ سپتامبر، باطل شده است. 

۵– ویزای EB5

ویزای EB5 آمریکا یک ویزای کاری برای سرمایه‌گذاران خارجی است و افرادی که بتوانند در شرکت‌های تجاری آمریکا سرمایه‌گذاری کرده و از این طریق ایجاد شغل کنند، می‌توانند با این ویزا به آمریکا مهاجرت کرده و اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. 

بیشتر بخوانید: ویزای سرمایه گذاری آمریکا

انواع ویزاهای کاری آمریکا
سرمایه گذاری در آمریکا

ویزاهای کاری آمریکا که تجاری و غیر مهاجرتی هستند

در میان انواع ویزاهای کاری آمریکا دو ویزای تجاری نیز وجود دارد که طرفداران زیادی دارند. این ویزاها مهاجرتی نیستند، اما می‌توانند منجر به اقامت بلند مدت در آمریکا شوند. این دو ویزا عبارت‌اند از:‌

  • ویزای E1 

ویزای E1 مجوزی برای ورود به آمریکا برای افرادی است که می‌خواهند برای انجام فعالیت‌های تجاری بین‌المللی وارد آمریکا شوند. برای دریافت این ویزا هیچ محدودیتی برای میزان مبادلات تجاری وجود ندارد و دارنده این ویزا می‌تواند همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال خود را نیز به همراه داشته باشد. 

این ویزا اعتباری ۲ ساله دارد و در صورت نیاز قابل تمدید است. دارنده این ویزا تنها مجاز به فعالیت در زمینه شغلی است که در زمان صدور ویزا تعریف کرده است. البته تنها افرادی می‌توانند این ویزا را دریافت کنند که کشور آنها با آمریکا دارای روابط تجاری هستند، بنابراین شهروندان ایرانی قادر به دریافت این ویزا نیستند. 

  • ویزای E2

ویزای e2 نیز یک ویزای تجاری و غیر مهاجرتی است و مانند ویزای e1 به شهروندان ایرانی اعطا نمی‌شود. تنها افرادی می‌توانند این ویزا را دریافت کنند که کشور آنها با آمریکا معاهدات تجاری و ناوبری دارند، همچنین این ویزا به افرادی داده می‌شود که مبلغ قابل توجهی در امریکا سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

این سرمایه گذاری باید با هدف توسعه و هدایت شغلی بوده و همچنین فرد باید مسئول فعالیت‌های روزانه تجارت خود باشد. در این ویزا نیز همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال فرد می‌توانند همراه او باشند. همچنین این ویزا نیز اعتباری ۲ ساله داشته و قابل تمدید است. 

بیشتر بخوانید: ویزای e2

ویزاهای کاری آمریکا که غیر مهاجرتی هستند

علاوه بر ویزاهای کاری آمریکا که در بالا به آنها اشاره شد، برخی از ویزاهای کاری غیر مهاجرتی نیز وجود دارند که برای بازه زمانی کوتاهی به فرد اجازه اقامت و کار در آمریکا را می‌دهند. این ویزاها عبارت‌اند از:‌

  • ویزای H-1B ( نیروی کار متخصص)

ویزای کاری برای افرادی که دارای مدرک دانشگاهی حداقل لیسانس و یا معادل آن هستند. 

  • ویزای H-1B1 (توافقنامه تجاری، تخصصی)

ویزای H1B1 به عنوان بخشی از قرارداد تجارت آزاد به شهروندان شیلی و سنگاپور داده می‌شود. 

  • ویزای H-2A (نیروی کشاورزی موقت)

این ویزا برای کار موقت کشاورزی و فصلی به شهروندان برخی از کشورها ارائه می‌شود. 

  • ویزای H-2B (نیروی غیر تخصصی و غیر کشاورزی موقت)

ویزای H2B نوع دیگری از ویزاهای کاری آمریکا است که به منظور کار موقت یا فصلی (غیر مهاجرتی) به شهروندان برخی از کشورها اعطا می‌شود. 

  • ویزای H-3 ( کارآموزی یا سفر آموزشی خاص)

اتباع کشورهایی که در کشور آنها در زمینه آموزش کودکان استثنائی (دارای ناتوانی جسمی،‌عاطفی، ذهنی) دوره یا برنامه‌های آموزشی وجود ندارد، می‌توانند با این ویزا به آمریکا رفته و دوره آموزشی خود را بگذرانند. 

  • ویزای L (انتقالی درون شرکتی)

این ویزا برای کار در شعبات دیگر (شرکت مادر، شرکت‌های وابسته یا فرعی کارفرمای فعلی در سمت مدیریت و یا مجری و یا در موقعیت شغلی که نیاز به دانش تخصصی دارد) صادر می‌شود. فرد متقاضی باید به مدت ۱ سال به صورت مداوم در ۳ سال اخیر توسط همان کارفرما در خارج از ایالات متحده استخدام شده باشد. 

ویزاهای کاری آمریکا
  • ویزای O (افراد با قابلیت‌ها و دستاوردهای خاص)

ویزای O ویزایی برای نوابغ و استعدادهای درخشان در زمینه ورزشی، علمی، هنری و.. است که این افراد باید در سطح ملی یا بین‌المللی افتخاراتی کسب کرده باشند. 

بیشتر بخوانید: ویزای o1

  • ویزای P-1 (عضو یک تیم ورزشکار یا عضو یک گروه سرگرم کننده)

ویزای p1 یک ویزا برای ورزشکاران و اعضا تیم‌های ورزشی برای برگزاری یک رقابت ورزشی است. 

  • ویزای P-2 (هنرمند یا کسی که قابلیت سرگرم کردن دیگران را دارد)

ویزای P-2 یکی از ویزاهای کاری آمریکا است که به بازیگران و هنرمندانی اعطا می‌شود که برای یک اجرا یا کار مشترک بین آمریکا و دیگر کشورها وارد این کشور می‌شوند. 

  • ویزای P-3 (هنرمند یا کسی که قابلیت سرگرم کردن دیگران را دارد)

این ویزا به بازیگران و هنرمندانی ارائه می‌شود تا برای اجرا،‌ تدریس و یا سرپرستی یک برنامه فرهنگی منحصر به فرد وارد آمریکا شوند. این افراد می‌توانند یک برنامه سنتی، قومی، فرهنگی، عامیانه، موسیقی، تئاتر و یا هنری اجرا کرده و یا مسئول برگزاری خدمات و یا جشنواره‌ها باشند. 

  • ویزای Q1 (شرکت در برنامه تبادل فرهنگ بین‌المللی)

این ویزای کاری آمریکا مخصوص افرادی است که برای آموزش عملی، کار و یا به اشتراک گذاشتن تاریخ، فرهنگ و سنت‌های کشور در این برنامه تبادل فرهنگی بین‌المللی شرکت می‌کنند. 

جمع‌بندی

یکی از بهترین راه‌های مهاجرت به آمریکا، مهاجرت از طریق کار است. کشور آمریکا با انواع ویزاهای کاری از مهاجرین استقبال می‌کند. در میان ویزاهای کاری آمریکا برخی مهاجرتی و برخی غیر مهاجرتی هستند. ویزاهای مهاجرتی منجر به دریافت گرین کارت و اقامت دائم آمریکا شده و ویزاهای غیر مهاجرتی اجازه کار و زندگی به مدت معینی را به فرد می‌دهند. 

اگر شما یکی از افرادی هستید که به مهاجرت به آمریکا با یکی از این ویزاها فکر می‌کنید، برای دریافت مشاوره این فرم را تکمیل کنید تا بیشتر شرایط خود را بررسی کرده و بهترین تصمیم را برای مهاجرت بگیرید. 

منابع:

کارت سبز

مهاجر

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×