اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

منظور از LMIA چیست؟ 

یکی از اصطلاحات مهمی که در پروسه مهاجرت به کانادا بسیار به گوش می‌خورد، LMIA کانادا است که در واقع منظور از آن، مجوز کار کانادایی است. تمامی کارفرمایانی که قصد دارند تا از طریق برنامه TFWP نیروی کار خارجی استخدام کنند، باید قبل از استخدام از وزارت کار کشور کانادا برای استخدام تاییدیه دریافت کنند. 

تاییدیه‌ای که وزارت کار کانادا صادر می‌کند، یک تاییدیه تحت عنوان ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا (Labour Market Impact Assessment) یا به اختصار LMIA نام دارد. برای اینکه بیشتر با این تاییدیه و اهمیت آن آشنا شوید، ادامه این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. 

مجوز کار یا LMIA کانادا 

دولت کانادا از نیروهای کاری که در داخل کانادا وجود دارند برای کار در بازار داخلی حمایت می‌کند. به همین دلیل کارفرمایی که می‌خواهد برای نیروی کار خارجی جاب آفر صادر کند، باید به اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) ثابت کند که این نیروی کار خارجی تاثیر منفی روی بازار کانادا نخواهد داشت. 

با اثبات عدم تاثیر منفی استخدام نیروی کار خارجی بر بازار کانادا و رعایت تمامی قوانین، یک نامه یا مجوز کار LMIA برای کارفرما صادر خواهد شد تا بتواند با این مجوز نیروی کار خارجی استخدام کند. 

شرایط دریافت LMIA کانادا برای کارفرما 

کارفرمایانی که قصد دارند تا نامه تاییدیه LMIA بگیرند، باید شرایط لازم را که وزارت کار کانادا تعیین کرده، داشته باشند. از مهم‌ترین شرایطی که یک کارفرما باید داشته باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • کارفرما باید کسب‌وکاری قانونی داشته باشد. 
  • کارفرما باید محصول یا خدماتی را به مردم ارائه دهد. 
  • کارفرما باید توان پرداخت حقوق به نیروی کار خارجی را داشته باشد. 
  • کارفرما باید به نیروی کار خارجی واقعا نیاز داشته باشد. 
  • کارفرما نباید در یک سال قبل از درخواست برای LMIA کارمند خود را اخراج کرده باشد. 

در صورتی نتیجه درخواست LMIA مثبت خواهد بود که:

  • استخدام نیروی کار خارجی بر روی بازار کار کانادا نتیجه مخرب و منفی نداشته باشد. 
  • هیچ‌کدام از شهروندان کانادا که شرایط استخدام در این موقعیت شغلی را دارند، به علت استخدام یک خارجی نادیده گرفته نشوند. 
  • نیروی کار خارجی طبق استانداردهای فدرال و استانی کانادا از حقوق و مزایا بهره‌مند شود. 
LMIA
کار در کانادا

راه‌های دریافت موفقیت‌آمیز LMIA

برای اینکه کارفرما بتواند نامه تاییدیه LMIA را کسب کند، باید به نکاتی توجه داشته باشد که از مهم‌ترین نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • انتخاب کد NOC مناسب 

اولین گام برای دریافت موفقیت‌آمیز نامه LMIA، انتخاب کد NOC صحیح است. این کد باید به درستی وظایف نیروی کار خارجی را شرح دهد. منظور از NOC یا دسته‌بندی ملی مشاغل کانادا، سیستمی است که دولت کانادا از طریق أن مشاغل مختلف را با توجه به میزان مهارت و تحصیلات مورد نیاز، دسته‌بندی کرده است. 

دولت فدرال کانادا برای اینکه بتواند تاثیر استخدام نیروی کار خارجی را بر بازار کانادا ارزیابی کند، باید شرح وظایف متقاضی را به‌صورت دقیق و صحیح بررسی کند. در صورتی که بین کد NOC و وظایف نیروی کار خارجی همخوانی وجود نداشته باشد، درخواست دریافت LMIA ریجکت می‌شود. 

  • انجام تبلیغات و آگهی کافی برای موقعیت شغلی مورد نظر

مورد بعدی که در موفقیت‌امیز بودن LMIA تاثیر دارد، انجام تبلیغات است. در واقع کارفرما باید نشان دهد که هیچ کانادایی را برای موقعیت شغلی پیدا نکرده است و به همین دلیل مجبور است که از نیروی کار خارجی کمک بگیرد. 

برای این کار باید آگهی‌های شغلی که مورد تایید دولت فدرال کانادا هستند، در سایت بانک شغلی کانادا یا دیگر سایت‌های کاریابی درج شوند. البته معمولا این آگهی‌ها ۲۸ روزه هستند، اما باید یکی از آنها تا تایید شدن LMIA در یکی از این سایت‌ها همچنان تبلیغ شود. 

  • ارائه مدارکی بی نقص و کامل 

از دیگر مواردی که باعث می‌شود تا درخواست LMIA نتیجه مثبتی داشته باشد، ارائه اسناد و مدارکی است که به صورت کامل و بی‌نقص به اداره کار و توسعه اجتماعی کانادا ارائه شده‌اند. در حالت کلی درخواست LMIA یک فرایند پیچیده و سخت است و متقاضیان باید مدارک و اسناد متعددی ارائه کرده و فرم‌های دولتی را پر کنند. 

هر خطای کوچکی می‌تواند باعث نتیجه منفی در درخواست نامه LMIA شود. 

LMIA
مهاجرت به کانادا

تاثیر حقوق پیشنهادی بر روند دریافت LMIA

روند دریافت LMIA با توجه به اینکه حقوق نیروی کار به چه میزان است، متفاوت خواهد بود. برخی از نیروهای کار در دسته دریافت کننده‌های حقوق بالا و برخی دیگر در دسته دریافت کنند‌های حقوق پایین قرار دارند. یعنی حقوق آنها بیشتر یا کمتر از میانگین حقوق استانی است. بنابراین کارفرمایان برای دریافت LMIA با دو مسیر روبرو هستند. 

۱– دریافت LMIA برای کارمندان خارجی با حقوق بالا 

کارفرمایانی که می‌خواهند نیروی کار خارجی با حقوق بالا استخدام کنند، باید طرحی به نام Transition Plan را به وزارت کار کانادا ارائه دهند که در این طرح نشان دهند، وابستگی أنها به نیروی کار خارجی روندی کاهشی خواهد داشت. 

در واقع آنها باید ثابت کنند که استخدام نیروی کار با این میزان حقوق، آخرین راهی بوده که برای رفع نیازهای فوری خود داشته‌اند و این یک مورد استثنائی و موقت است. 

۲- دریافت LMIA برای کارمندان خارجی با حقوق پایین

کارفرمایانی که به دنبال استخدام نیروی کار خارجی با حقوق پایین هستند، نیازی به ارائه طرح انتقال ندارند ولی باید به قوانین توجه داشته و تمامی آنها را رعایت کنند. این کارفرمایان فقط می‌توانند ۱۰ درصد از کارمندان خود را از میان نیروهای کار خارجی با حقوق کم استخدام کنند. 

از طرفی این کارفرمایان به دلیل اینکه حقوقی پایین برای نیروی کار خارجی در نظر کرفته‌اند باید به موارد زیر توجه کنند. 

  • پرداخت هزینه رفت و آمد نیروی کار خارجی
  • اطمینان از دسترس بودن مسکن ارزان برای کارمند 
  • پرداخت هزینه‌های بیمه درمانی خصوصی نیروی کار تا زمانی که خود فرد بتواند تحت پوشش خدمات درمان بهداشتی قرار گیرد. 
  • ثبت‌نام نیروی کار خارجی در هیات ایمنی در محل کار استان 
  • انعقاد قرارداد بین کارمند و کارفرما 

پرداخت هزینه دریافت LMIA 

در پروسه دریافت جاب آفر از کارفرمای کانادایی، در صورتی که شغل مورد نظر نیاز به تاییدیه LMIA داشته باشد، پرداخت هزینه این درخواست به عهده خود کارفرما خواهد بود. 

در صورتی که جاب آفر معاف از LMIA باشد، کارفرما باید هزینه انطباق را بپردازد. 

ارزیابی تاثیرات بازار کار کانادا یا همان LMIA، در حدود ۱۰۰۰ دلار کانادا هزینه داشته و هزینه انطباق کارفرما نیز ۲۳۰ دلار است. 

مدت زمان دریافت LMIA 

به طور متوسط مدت زمان دریافت مجوز کار کانادا برای موقعیت‌های شغلی مختلف در سال ۲۰۲۳ طبق جدول زیر بوده است. 

نوع مسیر مهاجرتی (نوع تقاضا)میانگین مدت زمان بررسی
مسیر مهاجرتی گلوبال تلنت GTS۹ روز کاری
مسیر مهاجرتی کشاورزی ۱۱ روز کاری
برنامه مهاجرتی کارگران فصلی کشاورزی۶ روز کاری
مسیر اقامت دائم PR۵۸ روز کاری
پرستاران خانگی۲۵ روز کاری
مسیر کارکنان با حقوق بالا ۴۰ روز کاری
مسیر کارکنان با حقوق پایین ۴۵ روز کاری
LMIA
کار در کانادا

کدام مشاغل معاف از LMIA هستند؟ 

طبق اعلام سایت رسمی دولت کانادا، برخی از مشاغل نیازی به تاییدیه LMIA ندارند و به عبارتی معاف از دریافت این نامه هستند. از جمله این مشاغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • مشاغلی که متقاضی حداقل یکسال به صورت تمام وقت یا معادل پاره وقت آن برای یک کارفرما کار کرده باشد. 
  • افرادی که جاب آفر معتبری دارند. 
  • افرادی که مجوز کار یا ورک پرمیت معتبری داشته باشند. ( توافقنامه بین‌المللی، توافقنامه فدرال استانی، گروه منافع کانادایی)

جمع‌بندی

یکی از مواردی که در مهاجرت کاری به کانادا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است،‌ مسئله دریافت جاب آفر از یک کارفرمای کانادایی است. البته کارفرماهای کانادایی نیز برای استخدام نیروی کار خارجی در بسیاری از موقعیت‌های شغلی باید مجوز کار LMIA دریافت کنند. 

این نامه از طرف وزارت کار و توسعه کانادا صادر شده و نشان‌دهنده این است که برای این موقعیت شغلی چاره‌ای جز استخدام نیروی کار خارجی نیست. 

ما در این مقاله سعی کردیم تا درباره این مجوز کار اطلاعاتی را ارائه دهیم. برای درک بهتر این موضوع همچنان با سایر مقالات این سایت با ما همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: منظور از ویزای خوداشتغالی کانادا چیست؟

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×