اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

استارتاپ چیست و مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ کدام‌اند؟

در یکی دو دهه اخیر کلمه استارتاپ بسیار رایج شده است و این تنها مختص به ایران نیست. در تمامی دنیا مفهوم استارتاپ بسیار تکرار می‌شود و در برخی از مواقع نیز شاهد استفاده غلط آن در هر گونه رقابتی هستیم. بسیاری از افراد در پاسخ به سوال استارتاپ چیست؟ آن را از انگلیسی به فارسی ترجمه کرده و می‌گویند: استارتاپ یعنی شرکت نوپا!

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استارتاپ، کسب‌وکاری است که براساس فناوری و تکنولوژی است. این در حالی است که استارتاپ می‌تواند در حوزه دیگری باشد؛ بنابراین این یک تعریف دقیق از استارتاپ نیست. بسیاری از کتاب‌های آکادمیک کارآفرینی، برای استارتاپ معنای گسترده‌تری را در نظر گرفته‌اند.

با این حال بسیاری از افراد صاحب نظر، در پاسخ به سوال «استارتاپ چیست» معنای محدودتری را در نظر گرفته و بین استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا با کسب‌وکارهای کوچک تفاوت قائل می‌شوند؛ بنابراین استارتاپ صرفا یک کسب‌وکار کوچک نیست.

در ادامه این مطلب بیشتر درباره استارتاپ چیست و مراحل راه‌اندازی آن صحبت خواهیم کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که این مقاله را حتما بخوانید تا با مفهوم این عبارت آشنا شوید.

استارتاپ چیست؟

در تعریف استارتاپ start up باید گفت که نظرات و تعاریف مختلفی وجود دارد. دیکشنری وبستر در تعریف خود از استارتاپ می‌گوید: « استارتاپ Start up یک کسب‌وکار جدید (A new business) است.» در این تعریف، دامنه مشاغل استارتاپی بسیار گسترده است.

استارتاپ چیست
شروع یک ایده استارتاپی

در تعریف دیگری که مرکز کسب‌وکارهای کوچک آمریکا (USSBA) از استارتاپ کرده است، استارتاپ‌ها کسب‌وکارهایی هستند که دو ویژگی مهم دارند.

1-    حول محور تکنولوژی می‌چرخند.

2-    پتانسیل رشد بالایی دارد.

منظور از پتانسیل رشد بالا این است که یک استارتاپ دغدغه تامین مالی داشته و به دنبال جذب سرمایه باشند. این کسب‌وکارها معمولا بر این باور هستند که با جذب سرمایه بهتر می‌توانند که سهم بیشتری از بازار بالقوه را در اختیار داشته باشند.

یکی دیگر از نظریه‌پردازان و پیشگامان در حوزه استارتاپ، استیو بلنک است. او در پاسخ «استارتاپ چیست» اینگونه پاسخ می‌دهد که « استارتاپ یک سازمانی که برای جستجوی مدل کسب‌وکار خود شکل گرفته و مدل این کسب‌وکار قابلیت تکرار و مقیاس‌پذیری دارد. »

در این تعریف برای استارتاپ‌ها، 3 ویژگی در نظر گرفته شده است که عبارت‌اند از:

1-    مجموعه‌های استارتاپی همچنان در وضعیت ابهام بوده و مدل کسب‌وکار خاصی ندارند.

2-    شرکت‌های استارتاپی به دنبال یک مدل تکرارپذیر Repeatable Business Model هستند؛ با این مدل این شرکت‌ها می‌توانند محصول خود را به سادگی به محصول دیگری تبدیل کرده و توسعه دهد.

3-    مدل این کسب‌وکارها مقیاس‌پذیر (Scalable Business Model) است.

یکی دیگر از نظریه‌پردازان به نام اریک ریس که کتابی با نام Lean Startup (نوپای ناب) دارد، در تعریف استارتاپ می‌نویسد:« استارتاپ یک نهاد انسانی است که یک خدمت جدید یا یک محصول جدید را در شرایطی با ابهام بالا، ارائه می‌دهد. »

اریک اریس تاکید دارد که استارتاپ یک Institution است و محصول نیست. به عبارتی دیگر، استارتاپ به‌صورت مداوم در حال رشد و کشف قلمروهای جدید بوده و نگاهی بسیار گسترده دارد.

اریک اریس معتقد است که مدیران استارتاپی، برای غلبه بر ابهامات، باید یادگیری بر پایه اعتبار سنجی را در برنامه خود قرار داده و هیچ فرضی را درست مطلق در نظر نگیرند. این مدیران باید در هر مرحله، فرض‌های خود را مورد ارزیابی قرار داده و بعد به سراغ گام‌های بعدی بروند.

در حالت کلی با تعاریف به دست آمده می‌توان به این نتیجه رسید که در پاسخ به سوال «استارتاپ چیست» باید به ویژگی‌های زیر اشاره کرد.

1-    استارتاپ کسب‌وکاری نوپا است که با هدف ارزش آفرینی ایجاد شده است.

2-    استارتاپ کسب‌وکاری است که اعضای آن دغدغه پایداری دارند. این کسب‌وکار به دنبال فرصت‌ها است؛ اما فرصت طلب نیست.

3-    استارتاپ کسب‌وکاری مقیاس‌پذیر است.

4-    استارتاپ کسب‌وکاری است که ممکن است بر مبنای تکنولوژی‌های روز دنیا باشد یا نباشد.

5-    استارتاپ کسب‌وکاری است که در شرایط ابهام بوده و در حال رشد است.

بیشتر بخوانید: استارتاپ‌های موفق در جهان کدام‌اند؟

دلیل جذابیت استارتاپ چیست؟

استارتاپ چیست
جذابیت‌های یک استارتاپ

همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، استارتاپ یک کسب‌وکار جدید است و به همین دلیل یک چالش جدید محسوب شده و بسیاری از افراد ریسک‌پذیر دوست دارند که در مسیر چالش‌های جدید قرار بگیرند و البته دیده شوند.

زمانی که یک نفر اقدام به تولید یک محصول جدید و جذاب می‌کند، انتخاب محصول توسط افراد جامعه، میزان موفقیت استارتاپ را نشان خواهد داد که این برای صاحبان کسب‌وکار یک جذابیت توام با رشد خواهد بود؛ بنابراین می‌توان گفت که دلایل جذابیت استارتاپ عبارت‌اند از:

1-    تازه بودن استارتاپ

2-    دیده شدن کسب‌وکار

3-    حمایت‌های دولتی در کشورهای توسعه یافته

4-    منحصر به فرد بودن ایده استارتاپی

5-    جنبه‌های روانی کسب‌وکار

6-    تمایلات فراوان برای رسیدن به موفقیت از صفر تا صد

بیشتر بخوانید: معرفی 5 حوزه استارتاپی پرطرفدار در کانادا

تفاوت کسب‌وکارهای سنتی با استارتاپ چیست؟

استارتاپ چیست
مراحل شروع استارتاپ

اگر بخواهیم کسب‌وکارهای سنتی را با استارتاپ‌ها مقایسه کنیم، باید به 2 تفاوت عمده اشاره کنیم.

1-    استارتاپ‌ها به‌صورت مرحله‌ای رشد می‌کنند.

مراحل رشد یک استارتاپ به‌صورت مرحله به مرحله بوده و به مرور یک استارتاپ به بلوغ خود نزدیک می‌شود. این در حالی است که در کسب‌وکارهای سنتی با تامین سرمایه، سرمایه‌گذار سریع در مرحله فروش قرار می‌گیرد.

2-    استارتاپ‌ها براساس مبانی علمی توسعه می‌یابند.

پیشرفت استارتاپ‌ها بر اساس اصول علمی است و تبلیغات و فروش نیز در هر استارتاپ با توجه به مبانی علمی دنیا انجام خواهد شد؛ بنابراین افرادی که به فکر راه‌اندازی یک استارتاپ می‌افتند، کسانی هستند که یک دانش جدید را فرا گرفته و در حال توسعه دانش خود هستند.

مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ کدام‌اند؟

استارتاپ چیست
مراحل راه‌اندازی استارتاپ

برای اینکه یک فرد بتواند یک استارتاپ موفق را راه‌اندازی کند، باید با تمامی مراحل راه‌اندازی استارتاپ آشنا باشد. این مراحل عبارت‌اند از:

1-    ایده‌پردازی

اولین گام برای راه‌اندازی یک استارتاپ، داشتن یک ایده خلاقانه و جدید است. این ایده ممکن است که از یک کسب‌وکار دیگر الهام گرفته شده باشد. در هر حال لزومی ندارد که حتما یک ایده پیچیده باشد؛ برعکس، این ایده باید قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

2-    تحقیق و تعیین نقشه راه

در مرحله دوم، صاحب ایده باید یک مسیر کلی یا یک نقشه راه برای رشد و توسعه کسب‌وکار خود ترسیم کند و هدف خود را از انجام این کار مشخص کند. هدف‌گذاری در این مسیر می‌تواند به چندین هدف کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم شود.

در این مرحله بهتر است که از مشاوره و نظرات دیگران نیز استفاده شود تا تمامی دیدگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

3-    ثبت ایده و ادعای مالکیت

در مرحله سوم، صاحب ایده باید این ایده  را ثبت کرده و مالک آن شود. به‌عنوان مثال در ایران، دارندگان ایده‌های استارتاپی می‌توانند با مراجعه به سایت http://iripo.ssaa.ir  (پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز مالکیت معنوی) ایده یا اختراع خود را ثبت کنند.

4-    تهیه نمونه اولیه

برخی از ایده‌های استارتاپی خدماتی و برخی دیگر از این ایده‌ها، در زمینه محصول هستند. صاحبان ایده‌های محصول محور، باید یک نمونه از محصول خود تهیه کرده و ارائه دهند.

5-    عرضه نمونه به جامعه هدف کوچک و بررسی بازار

بعد از اینکه فرد یک یا چند نمونه اولیه از محصول موردنظر خود تهیه کرد، باید این محصول را به یک جامعه کوچک، مانند خانواده ارائه دهد و درباره کیفیت محصول نظرخواهی کند.

6-    ثبت ایده و محصول

در این مرحله باید ایده و محصول در مراجع قانونی ثبت شوند تا افراد دیگری فرصت کپی این ایده را نداشته باشند.

7-    پیدا کردن سرمایه‌گذار، تولید انبوه و تبلیغات و بازاریابی

این مرحله، مرحله پیدا کردن سرمایه‌گذار است که یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیزترین مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ است و 5 نوع سرمایه‌گذار برای ایده‌های استارتاپی وجود دارد.

·   بانک‌ها

·   سرمایه‌گذاران آنجل

·   سرمایه‌گذاران شرکتی

·   سرمایه‌گذاران داوطلبانه

·   سرمایه‌گذاران شخصی

و البته سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها می‌تواند در مدل‌های مختلفی انجام شود که عبارت‌اند از:

1-    سرمایه‌گذاری مالکیتی

2-    سرمایه‌گذاری اعتباردهی

3-    سرمایه‌گذاری شرکتی

بیشتر بخوانید: سازمان‌های حامی استارتاپ در کانادا

منظور از شتاب‌دهنده استارتاپ چیست؟

استارتاپ چیست
نقش شتاب‌دهنده در استارتاپ

شتاب‌دهنده استارتاپ Startup accelerator به افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که وظیفه حمایت از یک شرکت نوپا را داشته و آنها را در مسیر آموزش، تولید و فروش محصول حمایت می‌کنند.

این شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند در یکی از 3 دسته سرمایه‌گذاری قرار بگیرند؛ اما در بیشتر مواقع در گروه سرمایه‌گذاران شراکتی هستند.

جمع‌بندی

استارتاپ یک کسب‌وکار نوپا، اما مقیاس‌پذیر است که قابلیت جهانی شدن داشته و ارزش‌آفرین است. پاسخ‌های زیادی برای «استارتاپ چیست» وجود دارد؛ اما در حالت کلی و به عبارت ساده‌تر، استارتاپ کسب‌وکاری است که به مرور رشد می‌کند و افرادی می‌توانند در این کار موفق باشند که ریسک‌پذیر بوده و همواره در حال رشد و همگام با دانش روز دنیا باشند.

امروزه استارتاپ‌ها در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند کانادا و آمریکا بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند. دولت کانادا از افرادی که دارای ایده‌های استارتاپی نوآورانه هستند، استقبال می‌کند و به افرادی که دارنده ایده ناب هستند، علاوه بر ویزای استارتاپ کانادا، اقامت دائم این کشور را نیز می‌دهد.

درصورتی که شما نیز یکی از افراد خلاق و توانمندی هستید که یک ایده استارتاپی دارید، برای راه‌اندازی ایده استارتاپی خود، می‌توانید به کانادا مهاجرت کرده و از امتیازات این کشور مرفه بهره‌مند شوید. ما نیز در این مسیر به شما کمک خواهیم کرد تا تمامی مراحل مهاجرتی خود را به بهترین شکل طی کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان و مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ با کارشناسان ما در هلدینگ مهاجر تماس بگیرید. 

بیشتر بخوانید: ویزای استارتاپ کانادا

منابع:

متمم

مدیروب

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×