اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

پیچ دک چیست و چه نقشی در موفقیت استارتاپ دارد؟

یکی از مباحث روز دنیای فناوری، بحث مربوط به استارتاپ‌ها است. استارتاپ در دنیا آنقدر مهم است که امروزه بسیاری از کشورهای مطرح جهان در این زمینه با یکدیگر در حال رقابت هستند و حتی سعی در جذب کارآفرینانی هستند که بتوانند یک ایده استارتاپی موفق را راه‌اندازی کنند. 

در بحث استارتاپ‌ها اصطلاحات زیادی به گوش می‌خورد که یکی از آنها واژه‌ای به نام پیچ دک Pitch Deck است که در ارائه و معرفی ایده استارتاپی نقش بسزایی دارد. کارآفرینانی که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید با ایده‌ای کاملا نوآورانه و خلاق را دارند، بهتر است که با تمامی اصطلاحات و نحوه ارائه ایده استارتاپی آشنا باشند. 

در ادامه این مبحث درباره اصطلاح پیچ دک و نقش آن در موفقیت استارتاپ صحبت خواهیم کرد. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید. 

پیچ دک چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، راه‌اندازی و اجرای یک ایده استارتاپی نیاز به سرمایه دارد و کارآفرینان باید بتوانند برای عملی کردن بیزینس پلن خود، سرمایه‌گذار پیدا کرده و بودجه مورد نظر را تامین کنند. برای همین باید بتوانند این ایده را به بهترین شکل معرفی کنند. 

پیچ دک Pitch Deck یک روش استاندارد برای نشان دادن ایده استارتاپی به سرمایه‌گذاران و تامین بودجه مورد نظر است. در واقع کارآفرین با یک ارائه مختصر از کسب‌وکار خود، سرمایه‌گذاران را با نمای کلی این کسب‌وکار آشنا کرده و آنها را برای سرمایه‌گذاری متقاعد می‌کند. 

در این ارائه مختصر باید ایده استارتاپی، محصولات یا خدمات مورد نظر، میزان کشش رشد مجموعه و… نشان داده شود. در واقع پیچ دک یک روش استاندارد برای جلب توجه سرمایه‌گذار است و ارائه بسیار کوتاهی است که قوانین مشخصی دارد. 

بیشتر بخوانید: نامه حمایتی و تاثیر آن در استارتاپ

پیچ دک
ایده استارتاپی

نکاتی که در زمان ارائه پیچ دک باید به آنها توجه داشت!

طبق تحقیقات انجام شده در شرکت DocSend سرمایه‌گذاران ایده‌های استارتاپی تنها ۳ دقیقه و ۴۴ ثانیه برای بررسی هر پیچ دک وقت صرف می‌کنند، بنابراین پیچ دک باید آنقدر کوتاه و جذاب باشد که در این بازه زمانی کوتاه سرمایه‌گذار را متقاعد کند. 

این ۳ دقیقه و ۴۴ ثانیه باید کلیت موضوع ایده استارتاپی را به بهترین شکل بیان کند و در عین اینکه شفاف و بسیار ساده است، توانایی متقاعد سازی مخاطب را نیز داشته باشد. پس در تهیه و تنظیم پیچ دک باید به نکات زیر توجه داشت. 

۱- ارائه باید مختصر و مفید باشد

معمولا کارآفرینان دوست دارند که اطلاعات زیادی را به سرمایه‌گذاران بدهند ولی هر چقدر که اطلاعات در فرمت خلاصه‌تری به سرمایه‌گذار ارائه شود، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت، زیرا توضیحات اضافی می‌تواند باعث ایجاد سوالات زیادی در ذهن سرمایه‌گذار شود. 

۲- حالت داستانی داشته باشد

مورد بعدی در ارائه پیچ دک این است که این ارائه باید برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب باشد، بنابراین بهتر است که کارفرما یا همان صاحب ایده استارتاپی راهکار خود و تاثیرات آن بر روی زندگی مخاطبان را به صورت یک داستان بیان کند. 

۳- نیاز به توضیح اضافی نباشد

پیچ دک ارائه‌ای است که باید به تنهایی بتواند تمامی موارد مربوط به ایده استارتاپی را بیان کند و نیازی به توضیحات اضافه نداشته باشد. 

پیچ دک
ایده استارتاپی

بخش‌های یک پیچ دک موفق

معمولا ساختار پیچ دک باید به صورت پاورپوینت باشد و معمولا همه آنها ساختار مشخصی دارند که محتوای هر اسلاید به صورت زیر خواهد بود. 

۱- اسم استارتاپ 

کارآفرین در اولین اسلاید باید پیچ دک را معرفی کرده و به این دو سوال پاسخ دهد. 

  • ایده محوری این محصول چیست؟
  • برای این ایده چه آینده‌ای پیش‌بینی شده است؟

۲– مشکل جامعه 

در این اسلاید باید به مشکل و نیاز مخاطبان محصول این ایده استارتاپی اشاره شود و کارآفرین باید به وضوح اعلام کند که بازار و جامعه تا چه اندازه به این محصول نیاز دارند. 

۳- راه حل 

در اسلاید سوم باید به راه‌حل‌ها برای حل مشکل و نیاز جامعه اشاره کرد. کارآفرین باید توضیح دهد که راه‌حل خوب و کاملی برای حل مشکلات دارد. 

۴- پیش‌بینی مالی 

مورد بعدی که در تهیه و تنظیم پیچ دک اهمیت دارد، اعداد و ارقام و البته مهم‌تر از آن تحلیلی از پیش‌بینی میزان درآمدها و هزینه‌های راه‌اندازی و توسعه این استارتاپ است. 

۵- بازار هدف 

در این بخش از طرح باید به بازار هدف، تعداد افراد در هر بخش و همین‌طور مبلغ هزینه‌ای که کارآفرین برای هر بخش بودجه بندی کرده است، پرداخته می‌شود. 

۶- رقابت 

مزیت رقابتی در این بخش بسیار مهم است و کارآفرین باید با نمودارهای مناسب رقبا را تجزیه و تحلیل کرده و مزیت خود را نسبت به آنها نشان دهد. 

۷- نقشه راه 

ارائه یک تصویر واقع‌بینانه و چشم اندازی منطقی از آینده محصول باعث می‌شود که سرمایه‌گذار مجذوب این بیزینس پلن شود، بنابراین در این بخش از پیچ دک باید نقشه راه به درستی ترسیم شود. 

۸- مدل کسب‌وکار 

اسلاید بعدی مربوط به مدل کسب و کار است که به باید به صورت بسیار خلاصه عملکرد کسب‌وکار را حول ایده استارتاپی نشان دهد. 

۹- معرفی تیم 

در این گام باید تیم استارتاپی به درستی به سرمایه‌گذاران معرفی شود. سرمایه‌گذاران بر روی ایده‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که تیمی بسیار قوی دارند، بنابراین باید افراد کلیدی تیم، مهارت‌ها و تجربیات آنها به درستی نشان داده شود. 

۱۰- تامین سرمایه 

در مرحله آخر، کارآفرین باید میزان سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی ایده استارتاپی خود را اعلام کند تا بتواند این میزان سرمایه را تامین کرده و کسب‌وکار خود را استارت بزند. 

بیشتر بخوانید:‌سازمان های حامی استارتاپ در کانادا

پیچ دک
ایده استارتاپی

جمع‌بندی

یکی از مواردی که در راه‌اندازی یک کسب‌وکار نو و جدید (استارتاپ) بسیار اهمیت دارد، بحث مربوط به تامین سرمایه است که معمولا برای این کار، سرمایه‌گذارانی هستند که بر روی ایده‌های موفق سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما این افراد باید جذب ایده یا بیزینس پلن شوند و با تمامی جزئیات کار و چشم‌اندازهای آن آشنا شوند. 

برای این کار باید کارآفرین یک پیچ دک آماده کند و به صورت بسیار مختصر و مفید، ایده خود را به سرمایه‌گذار نشان دهد. این پیچ دک باید بتواند در کمتر از ۴ دقیقه سرمایه‌گذار را متقاعد کند. ما در این مطلب سعی کردیم تا درباره این اصطلاح توضیحاتی را ارائه دهیم. در صورتی که به مشاوره یا دریافت خدمات در این زمینه نیاز دارید، با کارشناسان ما در هلدینگ تجاری مهاجرتی مهاجر همراه باشید. 

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×