اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

منظور از لین استارتاپ Lean Startup چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در حوزه استارتاپ با آن روبرو می‌شویم، عبارت لین استارتاپ است که به راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید و نو اشاره دارد. این کسب‌وکارها ریسک‌پذیری پایینی دارند و اطمینان برای فروش محصول در این کسب‌وکارها بالا است.

در واقع لین استارتاپ باتوجه به متدولوژی توسعه مشتریان، اجرا می‌شود. در این شیوه، کارآفرین به‌صورت همزمان بر روی تولید محصول یا خدمات و همچنین مطالعه بر روی مشتریان تمرکز خواهد داشت. در واقع مفهوم لین استارتاپ برای اولین بار توسط اریک ریس و استیو بلنک مطرح شد.

با این مفهوم، کارآفرین این فرصت را خواهد داشت که علاوه بر تولید محصول، وضعیت بازار و مشتری را نیز بررسی کند؛ بدین ترتیب آمار شکست استارتاپ کاهش خواهد یافت. برای درک بیشتر مفهوم لین استارتاپ در ادامه این متن همراه ما باشید.

لین استارتاپ Lean Startup یا استارتاپ ناب

لین استارتاپ یا استارتاپ ناب، یک نوع جدید از استارتاپ است که با اصول قدیمی استارتاپ در تضاد است. قبلا تصور به این صورت بود که کارآفرینان باید برای چند سال خود یک مدل کسب‌وکار تهیه کنند و بعد از آن سرمایه مورد نیاز را برای تامین فعالیت‌های توسعه محصول جمع‌آوری کنند.

در این مدل از استارتاپ‌ها، بعد از تولید محصول، کارآفرین به دنبال یافتن مشتری و فروش محصول بود. این روش یک روش پر از ریسک و پر خطر بود و تقریبا 90 درصد این استارتاپ‌ها بعد از 5 سال شکست می‌خوردند. با لین استارتاپ یا استارتاپ ناب، سیستمی ایجاد شد تا ریسک کاهش یابد.

لین استارتاپ یک رویکرد علمی و سیستماتیک را برای راه‌اندازی و مدیریت استارتاپ‌ها ارائه می‌دهد. در این روش، محصول مورد نظر بسیار سریع‌تر به دست مشتریان خواهد رسید. با این روش کارآفرینان یاد می‌گیرند که چگونه یک استارتاپ را هدایت کرده و با حداکثر شتاب آن را توسعه دهند.

در روش سنتی استارتاپ، همواره کارآفرینان به این عقیده بودند که محصولات خود را در حالت مخفی توسعه داده و نتیجه ایده‌های محصول را برای مشتریان خود ناشناخته نگاه دارند؛ اما در روش استارتاپ ناب، کارآفرینان با جستجوی مدل تجاری و آزمایش ایده‌های خود، شروع به کار کرده و با دریافت بازخورد از مشتریان بالقوه، رو به جلو حرکت می‌کنند.

لین استارتاپ
استارتاپ ناب

بیشتر بخوانید: استارتاپ چیست و مراحل انجام آن چگونه است؟

قوانین و اصول لین استارتاپ در راستای توسعه کسب‌وکار

معمولا استارتاپ‌ها راه‌های سخت و پرچالشی را طی می‌کنند و از میان چندین استارتاپ، بهترین‌ها به موفقیت دست خواهند یافت. استارتاپ‌های ناب برای موفقیت از اصول خاصی پیروی می‌کنند که این اصول عبارت‌اند از:

1-    کارآفرینان می‌توانند از هر جایی شروع کنند.

امروزه با وجود اینترنت، هر فردی در هر جایی می‌تواند از طریق اینترنت یک استارتاپ راه‌اندازی کند؛ بنابراین کارآفرینی نیاز به فضای کار فیزیکی و… ندارد.

2-    کارآفرین باید استارتاپ خود را مدیریت کند.

یک کارآفرین باید بتواند استارتاپ خود را مدیریت کرده و در شرایط پر ابهام، اوضاع را سر و سامان دهد. این نوع مدیریت باید انعطاف‌پذیر و همچنین همراه با یادگیری باشد.

3-    یادگیری اعتبار سنجی شده

در لین استارتاپ، یک محصول اولیه به مشتریان عرضه شده و با توجه به نیاز مشتریان و نیازهای بازار هدف، استارتاپ یاد می‌گیرد که در چه مسیری رشد کند. آزمایش و اعتبارسنجی محصولات اولیه، بهترین عملکرد و بازدهی را ایجاد خواهند کرد.

4-    حسابداری نوآوری

یکی دیگر از اصول مهم لین استارتاپ، دسترسی به سوابق دقیق آزمایشات و تجزیه و تحلیل آنها است. بدین ترتیب استارتاپ‌ها می‌توانند درک کنند که بهترین عملکرد و کارایی چیست. این کسب‌وکارها می‌توانند میزان آموخته‌های خود را اندازه‌گیری و حسابرسی کنند که نوع جدیدی از حسابداری را ایجاد می‌کند که به آن حسابداری نوآوری گفته می‌شود.

5-    ساخت، ارزیابی و یادگیری

یکی دیگر از اصول و قوانین استارتاپ ناب، این است که این استارتاپ‌ها با ساختن ساده‌ترین محصول که همان کار موردنیاز را انجام می‌دهد، کار خود را شروع می‌کنند؛ سپس این محصول را به جامعه کوچکی از مشتریان نشان داده و بعد از دریافت بازخورد، نقاط قوت خود را تقویت کرده و نقاط ضعف را رفع می‌کنند.

این کارآفرینان با بررسی نتایجی که به دست می‌آورند، از تجربه‌های خود می‌آموزند و این یادگیری باعث می‌شود که رفته رفته رشد کنند.

لین استارتاپ
شروع یک استارتاپ

مزایای مهم لین استارتاپ در توسعه کسب‌وکار

از مهم‌ترین مزایای لین استارتاپ یا استارتاپ ناب می‌توان به کاهش 3 ریسک عمده (ریسک مشتری، ریسک محصول، ریسک مدل کسب‌وکار) اشاره کرد. کاهش این 3 ریسک، غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار را به شدت کاهش داده و بیزینس را به سمت ایجاد خدمات انعطاف‌پذیر و نوآورانه هدایت می‌کند.

بیشتر بخوانید: استارتاپ های موفق جهان

جمع‌بندی

لین استارتاپ یا استارتاپ ناب، یک مفهوم جدید است تا با پایین آوردن میزان ریسک، موفقیت استارتاپ را افزایش دهد. این مفهوم از اصول و قوانینی پیروی کرده و کارآفرین را مجاب می‌کند که به‌صورت همزمان بر تولید محصول، توسعه آن، آموزش و… تمرکز داشته باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم تا با یک تعریف کلی شما را با معنی لین استارتاپ آشنا کنیم؛ اگر شما نیز به راه‌اندازی این نوع استارتاپ در یکی از کشورهای توسعه یافته دنیا مانند کانادا فکر می‌کنید، با کارشناسان ما در هلدینگ تجاری – مهاجرتی مهاجر تماس بگیرید.

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×