اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

موفقیت دارا خسروشاهی در مواجه با بحران‌ها و چالش‌های تجاری

در میان ایرانیان موفق در دنیا، نام دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل یونیکورن اوبر، می‌درخشد. دارا خسروشاهی که یکی از اعضای خانواده معروف و کارآفرین خسروشاهی است با مدیریت فوق‌العاده خود توانسته است که بحران‌ها را پشت سر گذاشته و در مواجه با آنها بهترین تصمیم را بگیرد.

او که در سال 2016 از طرف مجله نیویورک تایمز، در لیست گران‌ترین مدیرعاملان ایالات متحده با دستمزد سالانه 12 میلیون دلار قرار گرفت، همچنان یکی از برجسته‌ترین ایرانیان در سیلیکون ولی است.

برای اینکه بیشتر یا این نابغه ایرانی و موفقیت‌های او آشنا شوید، توصیه ما این است که این مقاله را تا به انتها بخوانید.

معرفی دارا خسروشاهی

دارا خسروشاهی در سال 1348 در تهران متولد شد و در سال 1357 در حالی که تنها 9 سال داشت به همراه خانواده به فرانسه مهاجرت کرد. البته آنها بعد از یکسال به آمریکا رفتند و دارا تحصیلات خود را در این کشور ادامه داد.

او در سال 1991 در رشته مهندسی بیوالکتریک از دانشگاه براون فارغ‌التحصیل شد ولی به دلیل علاقه‌ای که به امور مالی داشت، بعد از پایان تحصیلات خود در یک شرکت سرمایه‌گذاری به نام آلن و همکاران (Allen & Company) به عنوان کارآموز مشغول به کار شد.

در این مدت او با مبانی بورس و اوراق بهادار آشنا شد و به دلیل توانمندی‌هایی که داشت، از طرف مدیران این شرکت به عنوان معاون منصوب شد. مدت معاونت او در این شرکت، 3 سال بود و او در این مدت توانست که دانش مدیریتی خود را بالا ببرد.

در سال 1998، بری دیلر مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت اینتراکتیو کورپوریشن (IAC) با توجه به توانایی‌ها و پشتکار دارا خسروشاهی او را به عنوان مشاور ارشد برنامه‌ریزی راهبردی یکی از شرکت‌های وابسته IAC انتخاب کرد و دارا این پیشنهاد را پذیرفت و در این شرکت با نام USA network مشغول به کار شد.

بیشتر بخوانید: 8 یونیکورن آمریکایی که موسس ایرانی دارند

همکاری دارا خسروشاهی با شرکت اکسپدیا

بعد از اینکه دارا خسروشاهی در شرکت USA network مشغول به کار شد، در مدت کوتاهی مدیر ارشد مالی شرکت IAC شد. در سال 2003، زمانی که IAC تمام سهام مجموعه اکسپدیا Expedia را خرید، اکسپدیا در آن زمان یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه گردشگری بود؛ اما این شرکت شرایط بسیار بدی پیدا کرد و همین باعث شد که در سال 2005، اعضای هیئت مدیره IAC دارا خسروشاهی را به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب کنند.

دارا خسروشاهی با پذیرش این مسئولیت با بحران شدید مواجه بود، اکسپدیا شرایط مالی خوبی نداشت و در مرز ورشکستگی بود. از طرفی در این زمان با گسترش اینترنت، این شرکت نیز باید فضای جدیدی را برای کاربران ایجاد می‌کرد.

دارا خسروشاهی با سامان‌دهی به حساب‌های مالی شرکت و همچنین مدیریت بهینه سازی بودجه ترازهای شرکت، توانست تا اکسپدیا را از مرز ورشکستگی نجات دهد؛ همچنین برای ایجاد فضای آنلاین برای کاربران، با یکی از سایت‌های رزرو آنلاین هتل قرارداد بست تا بتواند خدمات آنلاین را در اختیار مخاطبان قرار دهد.

با این کار فرصتی نیز برای اکسپدیا ایجاد شد تا بتواند خود را برای داشتن سامانه‌های اینترنتی آماده کند. این اقدامات خسروشاهی باعث شد که اکسپدیا پردرآمدترین شرکت مسافرتی آنلاین در آمریکا شود.

خسروشاهی 12 سال مدیرعامل اکسپدیا بود و در این 12 سال، موفقیت‌های زیادی را برای این شرکت رقم زد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- توسعه خدمات این شرکت در بیش از 60 کشور جهان

2-    4 برابر شدن درآمد شرکت در مدت 12 سال

3- رشد ارزش سهام شرکت اکسپدیا به اندازه 441 %

در سال 2017 با پذیرش پیشنهاد مدیرعاملی اوبر، از اکسپدیا خداحافظی کرد و چالش جدیدی را شروع کرد.

دارا خسروشاهی
UBER EATS

دارا خسروشاهی و بحران مالی شرکت اوبر

وقتی که دارا مدیریت شرکت اوبر را پذیرفت، باز هم با چالش جدی را در پیش روی خود داشت. اوبر نیز شرایط مالی بدی داشت و ارزش سهام این شرکت 7.6 درصد افت کرده بود. از طرفی مشکلات دیگری نیز در این شرکت وجود داشت. از جمله مواردی مانند تعرض جنسی، عدم رعایت حقوق مادی و معنوی و…ی و معنوی و…

با وجود این مشکلات، دارا خسروشاهی مسئولیت مدیریت اوبر را پذیرفت و با قطع همکاری با مدیران سابق و تغییرات اساسی در ساختار منابع انسانی، مشغول به پاکسازی اوبر شد. او همچنین با طرح‌های نوآورانه‌ای مانند تاکسی پرنده تحولات جدیدی در این شرکت ایجاد کرد.

او معتقد است که وقتی می‌توان شماره یک بود، نباید همه کاره شویم!؛ بنابراین در برابر سوپر اپ شدن مقاومت کرد و بیشتر تمرکز خود را بر روی خدمات «تحویل سریع» قرار داد.

او همچنین برای افزایش درآمد اوبر، اقدام به ارائه خدماتی مانند تحویل دارو و تحویل غذا کرد. به طوری که موفق‌ترین سرویس اوبر، Uber eats است و به ویژه در زمان کرونا درآمد آن به 52 میلیارد دلار رسید.

افتخارات دارا خسروشاهی

دارا خسروشاهی در طول فعالیت‌های حرفه‌ای خود، افتخارات زیادی کسب کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- قرارگرفتن در لیست پردرآمدترین مدیر عاملان آمریکایی از طرف مجله نیویورک تایمز در سال 2016 (در آن زمان دارا خسروشاهی در شرکت اکسپدیا مدیرعامل بود و ثروتی بیش از 96 میلیون دلار داشت.)

2- دریافت جایزه کارآفرین نمونه سال (شمال غرب اقیانوس آرام) از طرف شرکت حسابداری ارنست اند یانگ انگلیس در سال 2013

3- قرار گرفتن در لیست برجسته‌ترین ایرانی -آمریکایی توسط سفارت مجازی آمریکا در ایران

جمع‌بندی

یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین کارآفرینان ایرانی، دارا خسروشاهی است که توانسته است با توانمندی‌های مدیریتی خود، شرکت‌های بزرگی چون اکسپدیا و اوبر را به درآمدهای بسیار بالایی برساند.

در واقع او یکی از مهره‌های اصلی و مدیران قدرتمند در سیلیکون ولی است و افتخارات زیادی کسب کرده است که در این مقاله به چند مورد آن پرداختیم.

برای اینکه بیشتر با کارآفرینان ایرانی و افتخارات آنها آشنا شوید، همچنان با ما در مهاجر همراه باشید. 

بیشتر بخوانید: سیلیکون ولی و نقش آن در موفقیت استارتاپ ها

منابع:

جادوی باور

علوی

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×