اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

از صفر تا صد راه‌اندازی استارتاپ و نقش آن در مهاجرت امن 

یکی از مفاهیمی که در سال‌های اخیر در ایران بیش از پیش به گوش می‌خورد، مفهومی به نام استارتاپ است که در ترجمه لفظی به کسب‌وکاری نوپا اطلاق می‌شود. هدف از راه‌اندازی این نوع کسب‌وکار رفع نیازهای بخشی از جامعه است که قبلا برای تامین این نیازها یا راهی وجود نداشت و یا اینکه مردم مجبور به طی کردن مسیر پرپیچ و خمی بوده‌اند. 

در واقع این نوع کسب‌وکار سعی دارد تا در کمترین و کوتاه‌ترین زمان با استفاده جدیدترین متدها و تکنولوژی‌های روز دنیا به نیاز جامعه پاسخ دهد. از آنجایی‌که برخی از این استارتاپ‌ها به سرعت رشد کرده و جهانی می‌شوند، بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته دنیا تمایل دارند تا این کسب‌وکار در کشور آنها راه‌اندازی و اجرا شود. 

در واقع یک ایده استارتاپی قوی می‌تواند برای کشور زادگاه خود در میان سایر کشورها افتخارات زیادی کسب کرده و در یک رقابت تنگاتنگ، سوددهی زیادی داشته باشد، بنابراین کشورهای مختلفی چون کانادا از افرادی که دارای یک ایده مبتکرانه و خلاق هستند، استقبال می‌کنند و به همین دلیل برنامه‌های استارتاپی یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌های مهاجرت به کشورهای بزرگ دنیا است. 

برای اینکه بیشتر با این نوع کسب‌وکار و مهاجرت از این طریق به کشورهای بزرگ و مطرح دنیا آشنا شوید، ادامه این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. 

منظور از استارتاپ start up چیست؟

استارتاپ یا کسب‌وکار نوپا یک نوع کسب‌وکار است که براساس یک ایده شکل می‌گیرد. این ایده باید یک ایده کاملا خلاقانه و نو باشد. از طرفی قابلیت جهانی شدن داشته باشد. در واقع زمانی که از یک کسب‌وکار نوپا صحبت می‌کنیم. از کسب‌وکاری حرف می‌زنیم که:

۱- ارزش آفرین بوده و قرار است نیازی از نیازهای جامعه هدف را برطرف کند. 

۲- این بیزینس بر پایداری تاکید داشته و دنبال فرصت‌ها است، اما فرصت طلب نیست. 

۳- این کسب‌وکار مقیاس‌پذیر است. 

۴- ممکن است که بر اساس تکنولوژی‌های روز باشد یا نباشد. 

۵- آینده این کسب‌وکار مبهم است و پر از ریسک است. 

در حالت کلی این نوع کسب‌وکار یک پروژه یا فرایندی است که منجر به تولید محصولی شده و در نهایت بستری برای فروش این محصول ایجاد می‌شود. این کسب‌وکار به سرمایه و منابع مالی زیادی نیاز داشته و نیاز است که کارآفرین نیازهای مالی و بودجه اولیه را از طریق سرمایه‌گذاران تعریف شده تامین کند. 

استارتاپ
کسب و کار نوپا

ویژگی‌های استارتاپ و تفاوت آن با یک کسب‌وکار 

یک استارتاپ با یک کسب‌وکار تفاوت‌های عمده‌ای دارد که از مهم‌ترین تفاوت‌های این کسب‌وکار نوپا با یک کسب‌وکار معمولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • استارتاپ کسب‌وکاری خلاقانه بوده که به سرعت رشد می‌کند. 
  • معمولا عمده فعالیت این نوع کسب‌وکار متکی بر فضای مجازی و اینترنت است. 
  • تامین مالی یک استارتاپ با یک کسب‌وکار با یکدیگر متفاوت است. 

در حالت کلی اگر بخواهیم ویژگی‌های این نوع کسب‌وکار را توضیح دهیم، مهم‌ترین ویژگی‌های آن عبارت‌اند از: 

  • رشد سریع 

هر استارتاپی در ابتدا یک کسب‌وکار کوچک است که هدف اصلی آن رشد سریع و آنی آن است. 

  • خلاقیت و نوآوری

هر استارتاپی یک ایده منحصر به فرد دارد که نشان‌دهنده تنوع و خلاقیت بالا در این نوع کسب‌وکار است. 

  • انطباق‌پذیری

این کسب و کار می‌تواند در مسیر رشد خود با از مسیر کسب‌وکارهای قدیمی نیز استفاده کرده و ترکیبی از الگوها را در برنامه کار خود داشته باشد و در این مورد محدودیتی نخواهد داشت. 

  • اشتیاق محور بودن 

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک استارتاپ، هیجان رسیدن به هدف و اشتیاق محور بودن آن است. در واقع افرادی که در لحظه به لحظه رشد این نوع کسب‌وکار حضور دارند، حاضر به ترک آن نیستند. 

  • ایجاد تغییر 

نوآوری هر استارتاپی به اندازه‌ای زیاد است که می‌تواند باعث ایجاد تغییرات بنیادی شود.

 بیشتر بخوانید: منظور از یونیکورن چیست؟

استارتاپ
کسب و کاری نو

انواع استارتاپ‌ کدام‌اند؟ 

استارتاپ‌ها انواع مختلفی دارند گرچه همه آنها از یک ایده خام شروع می‌شوند، اما با توجه به ابعاد این بیزینس‌های نوپا، بستر فعالیت آنها و تغییری که در زندگی مردم ایجاد می‌کنند، می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که عبارت‌اند از: 

  • استارتاپ‌های محلی کوچک 

این نوع استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای نوپایی هستند که در ابعاد محلی کوچکی فعالیت کرده و بیشتر به صورت کسب‌وکارهای خانوادگی هستند که بعد از کسب موفقیت در یک محله کوچک، شروع به تاسیس شعبه‌های مختلف در محله‌های دیگر می‌کنند. 

این استارتاپ‌ها در ابعاد بسیار کوچک قابل اجرا بوده و بعد مدیران نسبت به گسترش آنها اقدام می‌کنند. 

  • استارتاپ‌های مرتبط با زندگی Life Style

یکی از رایج‌ترین نوع استارتاپ‌ها که بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، کسب‌وکاری مرتبط با سبک زندگی است که معمولا اداره این نوع کسب‌وکارها می‌تواند از داخل خانه و با کمترین سرمایه انجام شود.

  • استارتاپ‌های کمپانی‌های بزرگ 

نوع دیگر استارتاپ‌ها،‌ کسب‌وکارهایی هستند که توسط کمپانی‌های بزرک راه‌اندازی می‌شوند. این کمپانی‌ها قبلا با مسیری قدیمی به موفقیت‌هایی رسیده‌اند و اکنون تصمیم دارند در یک مسیر جدید کسب‌وکاری نوپا را شکل دهند. از مهم‌ترین نمونه‌های این نوع استارتاپ‌ها می‌توان به آمازون اشاره کرد. 

  • استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر

از دیگر انواع آن، می‌توان به کسب‌وکارهایی اشاره کرد که با کمترین سرمایه بیشترین سود را برای صاحبان خود فراهم می‌کنند. این نوع کسب‌وکارها مقیاس‌پذیر بوده و محدودیتی در توسعه و رشد ندارند و دائما در حال تحولاتی اساسی هستند. از جمله استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر می‌توان به Google، Uber و… اشاره کرد. 

  • استارتاپ‌های قابل فروش

این نوع کسب‌وکارها بر مبنای فروش هستند و افراد ایده یا محصول خود را به شرکت‌های بزرگ یا سرمایه‌گذاران می‌فروشند و با برند و نام تجاری آن شرکت، ایده خود را به مرحله تولید انبوه می‌رسانند. 

از مهم‌ترین استارتاپ‌های موفق که از نوع استارتاپ‌های قابل فروش هستند، می‌توان به KFC اشاره کرد. 

  • استارتاپ‌های عام‌المنفعه 

استارتاپ‌های عام‌المنفعه یا اجتماعی با هدف زیست بهتر انسان‌ها تاسیس می‌شوند و سعی دارند تا دنیا را به جای بهتر و امن‌تری تبدیل کنند. این نوع استارتاپ‌ها مورد حمایت دولت‌ها و خیریه‌ها هستند. 

بیشتر بخوانید: منظور از لین چیست؟

استارتاپ
کسب و کار نوپا

شکست استارتاپ‌ها و مهم‌ترین دلایل شکست آنها 

با توجه به آمار منتشر شده، بیش از ۵۰ درصد استارتاپ‌ها در ۵ سال اول و در حدود دو سوم آنها در ده سال اول شکست می‌خورند و در واقع این کسب‌وکارها ریسک بسیار بالایی دارد. از مهم‌ترین مواردی که باعث شکست استارتاپ‌ها می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • نداشتن منابع مالی کافی 

یکی از مواردی که راه‌اندازی هر کسب‌وکار به ویژه کسب‌وکار نوپا بسیار مهم است، داشتن منابع مالی به اندازه کافی است. استارتاپ‌ها برای رشد و توسعه در بازار به سرمایه بیشتری نیاز دارند. از طرفی روند رشد یک کسب‌وکار نوپاب به صورتی است که حتی اگر به مرحله کسب درآمد نیز رسیده است، برای حفظ بقاء و رشد خود در بازار به سرمایه زیادی نیاز دارد. 

در واقع هزینه‌های این نوع کسب‌وکار به موارد متعددی بستگی دارد و در صورتی که یک کارآفرین نتواند منابع مالی کافی برای پوشش هزینه‌ها داشته باشد،‌این بیزینس محکوم به شکست خواهد بود. 

  • ناآشنایی با بازار 

مورد بعدی که باعث شکست این کسب‌وکارها می‌شود، عدم جمع‌اوری اطلاعات کافی از بازار است و این اشتباه مهلکی است که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار انجام می‌دهند و همین باعث شکست آنها می‌شود، بنابراین یک کسب‌وکار نوپا حتی اگر از یک تیم متخصص تشکیل شده و سرمایه بسیار زیادی نیز در اختیار داشته باشد،‌اما اطلاعات کافی از بازار و رقبا نداشته و مزیت رقابتی خاصی نداشته باشد، با شکست مواجه خواهد شد.  

  • نداشتن تیم قوی 

مورد بعدی که باعث شکست این کسب‌وکارها می‌شود، عدم داشتن یک تیم قوی و حرفه‌ای است. یک کارآفرین باید بتواند هم‌تیمی‌های بسیار خوبی را جذب کند. بیشتر استارتاپ‌ها زمانی شکست می‌خورند که اعضاء تیم از مهارت کافی برخوردار نباشند. 

در واقع برای موفقیت یک کسب‌وکار لازم است که اعضای تیم از مهارت‌های مختلف مانند قدرت مذاکره، ارتباطات موثر، روحیه کار تیمی و… برخوردار باشند. 

  • عدم ارائه محصول با کیفیت

مورد بعدی در شکست این کسب‌وکارها، ارائه محصول و خدماتی است که کیفیت لازم را ندارند، یعنی اینکه این محصول یا خدمات نتوانسته است نیاز مشتریان با به طور کامل برآورده کند و تکنولوژی‌هایی که در روند تولید آن به کار رفته‌اند، چندان مطلوب نیستند. 

این کسب‌وکار شاید در کوتاه مدت بتواند منجر به جذب سرمایه‌گذار شود،‌ اما در بلند مدت با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و محکوم به شکست است. 

  • عدم استفاده از مدل کسب‌وکار صحیح 

مورد مهم بعدی در شکست کسب‌وکارها، مدل نادرست کسب‌وکار است. در واقع این مدل کسب‌وکار است که طرح‌ها، برنامه‌ها و نحوه اداره کسب‌وکار را نشان می‌دهد. افرادی که به موفقیت بیزینس خود فکر می‌کنند، باید از یک مدل کسب و کار درست استفاده کنند. 

در واقع یک کارآفرین باید بتواند با صرف زمان کافی، تمامی منابع کسب درآمد، توجه به بازار هدف، جزئیات محصول و یا خدمات تولیدی، نیازهای مالی و… را به خوبی شناسایی کرده تا کسب‌وکار قوی داشته باشد. 

  • بازاریابی ضعیف 

مورد بعدی که باعث شکست این نوع کسب‌وکار می‌شود، عدم داشتن تبلیغات هدفمند و بازاریابی ضعیف است. افرادی که سعی در راه‌اندازی و توسعه یک کسب‌وکار دارند باید تبلیغات هدفمند داشته و به قابلیت بازاریابی محصول را افزایش دهند. 

بیشتر بخوانید: شکست استارشیپ

استارتاپ
کسب و کار نوپا

مراحل راه‌اندازی یک استارتاپ 

هر کارآفرین برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد که از مهم‌ترین این مراحل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • ایده استارتاپی

اولین گام در راه‌اندازی استارتاپ، داشتن یک ایده استارتاپی نو و خلاق باشد. این ایده نباید قبلا در هیچ شرکتی پیاده‌سازی شده و رقیبی داشته باشد. در واقع صاحب این ایده باید توان این را داشته باشد که بخش بزرگی از بازار را در اختیار بگیرد. 

  • نوشتن یک بیزینس پلن 

دومین گام در مسیر راه‌اندازی استارتاپ، نوشتن یک بیزینس پلن صحیح و اصولی است. بیزینس پلن مانند یک شناسنامه یا نقشه راه است و سندی است که تمامی موارد مربوط به کسب‌وکار در آن نوشته شده و تمامی ویژگی‌های کسب‌وکار (ساختار کسب‌وکار، روش فروش، سرمایه مورد نیاز، ویژگی‌های بازار، ارزیابی بازار و رقبا و…) مشخص شده باشد. 

در واقع بیزینس پلن به کارآفرین کمک می‌کند تا بتواند دیگران را متقاعد کند که این بیزینس ارزش راه‌اندازی دارد یا خیر. گرچه بیزینس پلن یک سند دائمی است، اما در هر بازه زمانی باید به‌روز رسانی شود. 

  • ثبت قانونی

سومین مرحله در راه‌اندازی یک استارتاپ، ثبت قانونی این کسب‌وکار است. در این مرحله صاحب ایده باید با مراجعه به مراجع قانونی، نام استارتاپ، سهام‌داران، اسناد حقوقی و… را مشخص کرده و به‌صورت کاملا رسمی و قانونی ثبت کند. 

  • تولید محصول 

در مرحله بعد، کارآفرین برای تولید محصول و خدمات مورد نظر خود باید افرادی را استخدام کند و یا خود این تولید را انجام دهد. در هر حال این مرحله، مرحله تولید محصول یا خدمات است. 

  • جذب مشتری 

بعد از تولید محصول یا خدمات، باید این محصول به مشتری عرضه شود که البته ممکن است در ابتدا تعداد مشتریان چندان زیاد نباشد که با گذشت زمان و سعی در جذب مشتریان این مورد حل خواهد شد. 

  • جذب سرمایه 

بعد از تولید محصول، برای گسترش بازار، افزایش تولید، انجام استراتژی‌های جدید و یا استخدام افراد جدید باید پول و سرمایه کافی وجود داشته باشد که در این مرحله به جذب سرمایه نیاز خواهد بود که از روش‌های مختلفی این سرمایه قابل جذب است. 

استارتاپ
کسب و کار نوپا

برنامه‌های استارتاپی و مسیر امن مهاجرت 

امروزه یکی از بهترین برنامه‌ها برای مهاجرت به کشورهای توسعه یافته‌ای مانند کانادا یا کشورهای اروپایی، برنامه استارتاپ است. در واقع تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا در یک بازار رقابتی سعی در جذب افراد توانمندی دارند که یک ایده استارتاپی نوآورانه دارند. 

از بهترین کشورها برای راه‌اندازی این نوع کسب‌وکار می‌توان به کشورهای کانادا، استونی، فنلاند، هلند، نیوزیلند و… اشاره کرد. 

مزایای مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ 

همان‌طور که قبلا نیز به این مورد اشاره شد، یکی از بهترین کشورها برای راه‌اندازی استارتاپ، کشور کانادا است و کارآفرینانی که برای راه‌اندازی کسب‌وکاری جدید این کشور را انتخاب می‌کنند، از مزایای متعددی بهره‌مند می‌شوند که از مهم‌ترین مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • فرد می‌تواند با این برنامه مهاجرتی اقامت دائم کانادا را در همان ابتدا دریافت کند. 
  • دارندگان ویزای استارتاپ کانادا می‌توانند با همسر و فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال خود به این کشور مهاجرت کنند. 
  • برای هر ایده استارتاپی، امکان مهاجرت حداقل ۵ خانواده وجود دارد. 
  • این روش مهاجرتی نیاز به مدرک زبان با نمره بالا ندارد. 
  • مهاجرت با این برنامه به سرمایه‌گذاری قبل از ورود به کانادا ندارد. 
  • محدودیتی برای شهروندان کشورهای مختلف در این برنامه مهاجرتی وجود ندارد. 
  • با این برنامه مهاجرتی محدودیتی در نوع بیزینس و فعالیت متقاضی وجود ندارد. 
  • با شکست استارتاپ، مشکلی برای اقامت دائم و ویزای متقاضی ایجاد نخواهد شد. 
  • همسر دارنده این نوع ویزای کانادا می‌تواند در کانادا کار تمام وقت داشته باشد و فرزندان نیز می‌توانند به صورت رایگان در مدارس دولتی کانادا مشغول به تحصیل شوند. 
  • دارنده این نوع ویزای کانادا و خانواده همراه او از امکانات رفاهی متعددی بهره‌مند شده و می‌توانند بیمه درمانی رایگانی داشته باشند. 

و…

استارتاپ
مراحل راه اندازی استارتاپ

بیشتر بخوانید: مزایای دریافت ویزای استارتاپ کانادا

جمع‌بندی 

استارتاپ یکی از مفاهیم روز دنیا است که به یک کسب‌وکار جدید و نوآورانه اطلاق می‌شود که در صدد رفع نیازی از نیازهای جامعه است. این کسب‌وکار می‌تواند بر مبنای تکنولوژی باشد. برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا و موفقیت در رشد و توسعه آن باید به عوامل مختلفی توجه داشت که در این مقاله تا حدودی به این موارد پرداخته شد. 

در صورتی که شما نیز یک ایده نو و خلاقانه دارید، می‌توانید این ایده را در یکی از بهترین کشورهای دنیا راه‌اندازی کرده و از حمایت دولت یا سازمان‌های مربوطه در آن کشور بهره‌مند شوید. برای اینکه بیشتر با راه‌اندازی این نوع بیزینس در کشورهای مختلف و مزایای آن آشنا شوید، سایر مطالب این سایت را نیز بخوانید. 

همچنین در صورتی که متقاضی مهاجرت به کانادا از طریق این برنامه هستید، برای دریافت مشاوره و خدمات این فرم را تکمیل کنید. 

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت ویزای استارتاپ کانادا

منابع:

mohaajer

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×