اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

منظور از استارتاپ یونیکورن چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که در حوزه استارتاپ بسیار به گوش می‌رسد، اصطلاح یونیکورن است. استارتاپ یونیکورن یا تک شاخ، استارتاپی است که ارزش تجاری بالایی دارد و به همین دلیل نام تک شاخ یا یونیکورن را به خود گرفته‌اند.

بسیاری از افراد جوان و جویای نام که به فکر راه‌اندازی استارتاپ می‌افتند، در همان ابتدا تمایل دارند که یک استارتاپ یونیکورن داشته باشند. با این حال هر استارتاپی به استارتاپ یونیکورن تبدیل نمی‌شود.

برای آشنایی بیشتر با استارتاپ یونیکورن و ویژگی‌های آن توصیه می‌کنیم که این مقاله را تا به انتها بخوانید.

استارتاپ یونیکورن چیست؟

استارتاپ یونیکورن
استارتاپ موفق

همان‌طور که می‌دانید، یونیکورن به معنی اسب تک شاخ است. اسب تک شاخ یک موجود افسانه‌ای و کمیاب است که به راحتی نمی‌توان به آن دست یافت و به همین دلیل به استارتاپ‌هایی که رشدی باورنکردنی دارند، یونیکورن یا تک شاخ گفته می‌شود.

در یک تعریف کلی به شرکت‌های نوپایی  که بعد از سال 2003 راه‌اندازی شده و ارزش آنها بیش از یک میلیارد دلار است، استارتاپ یونیکورن گفته می‌شود. از بین تمام استارتاپ‌هایی که در جهان وجود دارند، چیزی ما بین 0.07 تا 1.28 درصد آنها توانسته‌اند به یک استارتاپ یونیکورن تبدیل شوند. (نزدیک 500 استارتاپ در کل جهان)

از جمله استارتاپ‌هایی که توانسته‌اند لقب یونیکورن را به خود بگیرند، می‌توان به استارتاپ‌های زیر اشاره کرد.

·       Space X

·       Epic Games

·       Uber

·       Grammarly

·       Quora

و…

بیشتر بخوانید: استارتاپ‌های موفق جهان در سال 2022

استارتاپ یونیکورن چه ویژگی‌هایی دارد؟

استارتاپ یونیکورن
ویژگی‌های یک استارتاپ یونیکورن

از مهم‌ترین ویژگی‌های استارتاپ‌های تک شاخ یا یونیکورن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- پیشرو بودن

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استارتاپ‌های یونیکورن، پیشرو بودن آنها است. معمولا یک استارتاپ یونیکورن سعی دارد در حوزه‌ای فعالیت کند که قبلا استارتاپ دیگری وارد آن حوزه نشده است. به همین دلیل جا برای رشد تجاری این استارتاپ‌ها باز است.

2- خلاق بودن

معمولا استارتاپ‌های یونیکورن، استارتاپ‌هایی بسیار خلاق هستند و به دلیل همین خلاقیت بسیار زود به شهرت رسیده‌اند؛ بنابراین خلاقیت در یونیکورن بودن یک استارتاپ بسیار نقش دارد.

3- فناوری قدرتمند

مورد مهم بعدی در ویژگی‌های استارتاپ یونیکورن، فناوری به روز و قدرتمند این استارتاپ‌ها است. استارتاپ‌هایی که از تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برند و توانسته‌اند دانش خود را همواره به روز رسانی کنند، از جمله استارتاپ‌های یونیکورن هستند.

چگونه یک استارتاپ یونیکورن داشته باشیم؟

یکی از دغدغه‌های کارآفرینان و صاحبان ایده استارتاپی این است که چگونه استارتاپ خود را به یک یونیکورن تبدیل کنند. معمولا هر یونیکورنی برای خودش استراتژی خاصی داشته؛ اما یونیکورن‌ها اشتراکاتی نیز با هم دارند. از جمله این اشتراکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- جامعه هدف را به درستی تشخیص داده‌اند.

2- آنها با ارائه محصول به مشتری، توانسته‌اند تا سرمایه‌گذاران کلان را به سمت خود جذب کنند. (با ایده و توضیح آن به سرمایه‌گذار، جذب سرمایه کار سختی است.)

3- تیم استارتاپی قوی دارند. در این تیم (برنامه نویس، ایده پرداز، مشاور حقوقی، مدیریت و…) همه برای رشد استارتاپ یک هدف مشترک داشته و در کنار هم تلاش می‌کنند.

4- استارتاپ یونیکورن با هر شکست نا امید نمی‌شود و دوباره به تلاش خود ادامه می‌دهد. در واقع تدام در رشد تجاری یک استارتاپ بسیار مهم است.

5- استارتاپ‌های یونیکورن در شناسایی بازار، ارائه محصول یا خدمات متناسب با آن بسیار دقیق بوده و محصول یا خدماتی متناسب با نیاز جامعه هدف ارائه می‌دهند؛ بنابراین یکی از دلایل موفقیت آنها توجه آنها به نیاز مردم است.

6- استارتاپ‌های یونیکورن قبل از اینکه به سود مالی فکر کنند، به رشد فکر می‌کنند. این استارتاپ‌ها بعد از چندین سال زحمت و سرمایه‌گذاری به یک استارتاپ یونیکورن تبدیل می‌شوند.

جمع‌بندی

استارتاپ یونیکورن یا تک شاخ، استارتاپی است که ارزش آن به بیش از 1 میلیارد دلار آمریکا رسیده باشد. از بین تمامی استارتاپ‌های جهان، تنها حدود 1 درصد از آنها به چنین موفقیتی دست یافته‌اند؛ بنابراین هر استارتاپی نمی‌تواند در همان ابتدای کار به یک یونیکورن تبدیل شود.

استارتاپ‌های یونیکورن، ویژگی‌های متعددی داشته و مسیرهای مختلفی را طی کرده‌اند تا توانسته‌اند به یک جایگاه بسیار خوب دست یابند. برای اینکه بیشتر با استارتاپ، ویژگی‌های آن و خدمات ما در زمینه استارتاپ آشنا شوید، همچنان در مهاجر همراه ما باشید.

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×