اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

شکست استارشیپ؛ استارتاپ‌ها شکست هم می‌خورند؟

اسپیس ایکس یک استارتاپ یونیکورن است که توسط ایلان ماسک مدیریت شده و شهرتی جهانی دارد. با این حال شکست استارشیپ در اپریل 2023، خبر بسیار مهمی بود که توسط خبرگزاری‌های جهان مخابره شد.

استارشیپ به‌عنوان قدرتمندترین موشک ساخته بشر تا به این تاریخ، لحظاتی بعد از پرتاب در آسمان منفجر شد. این موشک که با هزینه گزافی ساخته شده بود، بدون هیچ مشکلی از زمین برخاست؛ اما بعد از یک دقیقه شکست پروژه را نشان داد.

با این حال مهندسان استارتاپ اسپیس ایکس، این شکست را موفقیت‌آمیز ارزیابی می‌کنند؛ زیرا آنها ترسی از شکست ندارند و تصمیم دارند که همچنان آزمایش‌های خود را تکرار کنند.

اسپیس ایکس استارشیپ  و دلیل شکست استارشیپ

اسپیس ایکس استارشیپ یک موشک فوق سنگین با قابلیت استفاده مجدد است که از سال 2012 در حال ساخت است. این فضاپیما به همراه پرتابگر فوق سنگین سوپرهوی، در مجموع استارشیپ نامیده می‌شوند.

این فضاپیما یک سامانه برای حمل انسان و اشیاء به مدار زمین، ماه، مریخ و… خواهد بود و می‌تواند بیش از 100 تن را جابجا کرده و همچنین دوباره مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی از این فضا پیما قرار است که در برنامه استارلینک نیز استفاده شود.

با این حال این فضا پیما در پرتاب آزمایش خود در تاریخ 20 آوریل، در آسمان تگزاس منفجر شد. ساعاتی بعد از این انفجار، شرکت اسپیس ایکس یک بیانیه رسمی منتشر کرد و اعلام کرد که این موشک بعد از پرتاب از کنترل خارج شد و مهندسان مجبور شدند که این فضاپیمای گران قیمت را عمدا منفجر کنند.

بیشتر بخوانید: استارتاپ یونیکورن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

هدف از ماموریت استارشیپ

مهندسان اسپیس ایکس تصمیم داشتند که این موشک بعد از پرتاب یک دور کامل دور زمین بزند و بعد در ارتفاع 200 کیلومتری هاوایی در اقیانوس سقوط کند. قسمت بالایی استارشیپ، قبلا پروازهای کوتاهی را انجام داده بود و این بار اول بود که با قسمت پایینی «سوپر هوی» پرتاب شد.

در هر حال مهندسان این استارتاپ یونیکورن، سعی در بازیابی قطعات این فضاپیما دارند و در صورتی که موفق به انجام این کار شوند، شاهکار بزرگی را رقم خواهند زد.

استارشیپ قرار است که در هر پرواز بیش از 100 تن بار را حمل کرده و بعد از اطمینان از ایمنی کامل، از این فضا پیما برای انتقال انسان به فضا استفاده کرد. حتی یکی از پروازهای این فضاپیما به ماه خواهد بود.

دلیل دیگر اهمیت استارشیپ، این است که این فضاپیما برای استقرار هزاران ماهواره برای شبکه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌های زیادی برای استفاده از این فضا پیما صورت گرفته است و ایلان ماسک در تصمیم خود برای راه‌اندازی این موشک مصم بوده و با شکست استارشیپ در پرتاب آزمایشی، نه تنها پرونده این موشک بسته نشده؛ بلکه هدفمندتر پیش خواهد رفت.

شکست استارشیپ
سفر به فضا با استارشیپ

بیشتر بخوانید: استارتاپ‌های موفق در جهان کدامند؟

شکست استارتاپ اجتناب‌ناپذیر است!

زمانی که از استارتاپ صحبت می‌شود، یعنی ایده‌ای که تا به کنون کسی آن را انجام نداده؛ بنابراین این ایده آنقدر ناب و بکر است که پیروزی و شکست آن برای هیچ کس روشن نیست. استارتاپ‌های زیادی شکست می‌خورند. برخی از استارتاپ‌ها از شکست‌های خود درس گرفته و موفق‌تر ظاهر می‌شوند.

در یک عبارت ساده‌تر، ریسک همواره با استارتاپ همراه است و افرادی که از ریسک و شکست می‌ترسند، نباید قدم در این راه بگذارند. شکست استارشیپ، پایان برنامه ایلان ماسک نیست و این اکنون شروعی قدرتمندتر برای بزرگترین موشک ساخت بشر است تا ایرادات قبلی را رفع کرده و با ایمنی و اطمینان بالاتری پرتاب شود.

بیشتر بخوانید: 6 دلیل برای شکست استارتاپ‌ها

جمع‌بندی

استارتاپ‌ها شکست می‌خورند، حتی اگر استارتاپ قدرتمندی مانند اسپیس ایکس باشد! اسپیس ایکس در آزمایش فضاپیمای خود، مجبور شد که این فضاپیمای پرهزینه را در آسمان منفجر کند؛ زیرا استارشیپ از کنترل خارج شد.

این انفجار هزینه‌های بسیار زیادی برای اسپیس ایکس داشت؛ اما این استارتاپ این شکست را یک موفقیت تلقی کرده و تصمیم دارد تا با بازیابی قطعات این فضاپیما، کار خود را ادامه دهد. شکست استارشیپ، می‌تواند یک درس بزرگ برای افرادی باشد که به دنبال اجرایی کردن ایده‌های استارتاپی خود هستند؛ اما از شکست می‌ترسند.

ما در هلدینگ تجاری- مهاجرتی مهاجر با کمک به افراد خلاق و توانمند، سعی داریم تا ایده‌های آنها را در کشور کانادا به مرحله اجرا برسانیم. اگر شما نیز ایده استارتاپی دارید، از شکست نترسید، دولت کانادا از شما حمایت می‌کند. ما نیز مسیر را برای شما هموار می‌کنیم. تنها کافی است که این فرم را تکمیل کنید. 

منابع:

ویکیپدیا

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×