اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

از صفر تا صد سیستم مالیات در کانادا

یکی از مواردی که قبل از مهاجرت به کانادا باید بدانید، سیستم مالیات در کانادا است که مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان یک سیستم برای جمع‌آوری پول از افراد و کسب‌وکارهای مختلف است و توسط آژانس مالیات کانادا CRA مدیریت می‌شود. درآمدهای حاصله از مالیات نیز صرف ارائه خدمات و برنامه‌های دولتی کانادا می‌شود. 

در واقع سازمان CRA مالیات‌ها را جمع‌آوری کرده و با توجه به قوانین و سیاست‌های مالیاتی دولت کانادا این اعتبارات را به دولت فدرال می‌رساند. سیستم مالیات در کانادا یک سیستم صعودی بوده و با توجه به درآمد هر فرد مالیاتی برای او در نظر گرفته شده است. 

برای اینکه بیشتر با سیستم مالیات در کانادا، انواع مالیات، اظهارنامه مالیاتی و… آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

سیستم مالیات در کانادا و اصول آن 

مالیات در کانادا نیز مانند هر کشور دیگری وجود دارد و افراد با توجه به دارایی و درآمد خود باید مبلغی را به عنوان مالیات به دولت کانادا بپردازند. این مبلغ صرف رفاه عمومی و کیفیت زندگی ساکنین این کشور می‌شود. در حالت کلی مالیات در کانادا بسیار مهم بوده و تمامی شهروندان این کشور به صورت حقیقی و حقوقی ملزم به پرداخت آن هستند. 

سیستم مالیات در کانادا از ابتدا به این صورت نبوده و با گذشت زمان پیشرفته‌تر شده تا بتواند نیازهای جامعه را برآورده کند. این سیستم بر دو اصل مهم بنا نهاده شده است که عبارت‌اند از: 

  • منفعت برای تمامی کانادایی‌ها 
  • منعطف بودن سیستم مالیاتی 
سیستم مالیات در کانادا
تورنتو

سیستم مالیات در کانادا با انواع مالیات 

مالیات و نرخ آن در کانادا به عوامل مختلفی بستگی دارد که از نظر ماهیت و نحوه محاسبه آن با یکدیگر متفاوت هستند. تمامی ساکنان کانادا طبق قانون این کشور باید مالیات خود را بپردازند و افرادی که مقیم کانادا هستند، باید هر سال اظهارنامه مالیاتی پر کرده و بدهی‌های مالیاتی خود مشخص کنند. انواع مالیات در این کشور نیز عبارت‌اند از: 

  • مالیات غیرمستقیم 

یکی از انواع مالیات در سیستم مالیات در کانادا، مالیات غیر مستقیم است که شامل اقلام مختلف، مانند انواع سوخت می‌شود و مقدار ثابتی است، یعنی اینکه نرخ این مالیات به قیمت کالاها ربطی ندارد. 

  • مالیات بین‌المللی کانادا 

نوع دوم مالیات در سیستم مالیات در کانادا، مالیات بین‌المللی است. دولت کانادا برای پیشگیری از مالیات اضافه با کشورهای زیادی وارد بحث شده و معاهدات بین‌المللی تعیین کرده است که طبق این معاهده، اعتبارات مالیاتی خارجی باید توسط هر کشور، برای مالیات بر درآمد آن کشور (چه مالیات بر درآمد تجاری و چه غیرتجاری) تعیین شود. 

  • مالیات بر درآمد Income tax

مالیات بر درآمد در کشور کانادا برای افرادی که در این کشور کسب درآمد می‌کنند، تعیین شده و افرادی که درآمد بالاتری دارند باید مالیات بیشتری نیز پرداخت کنند، یعنی اینکه مالیات بر درآمد به صورت تصاعدی تعیین شده و درآمد بالاتر یعنی مالیات بیشتر. 

نرخ مالیات بر درآمد در سیستم مالیات در کانادا برای درآمدهای مختلف طبق جدول زیر است. 

میزان درآمد میزان مالیات
درآمد کمتر از ۴۸۵۰۰ دلار۱۵٪
درآمد بین ۴۸۵۰۰ تا ۹۷۰۶۰ دلار۲۰.۵٪
درآمد بین ۹۷۰۶۰ تا ۱۵۰۴۷۰ دلار۲۶٪‍
درآمد بین ۱۵۰۴۷۰ تا ۲۱۴۳۶۰ دلار۲۹٪
درآمد بیشتر از ۲۱۴۳۶۰ دلار ۳۳٪
  • مالیات بر شرکت Corporate Tax

در کانادا راه‌اندازی شرکت و استارتاپ نیز مشمول مالیات است و آژانس درآمد کانادا، مالیات شرکت‌ها را مشخص می‌کند. نرخ مالیات بر شرکت‌های خصوصی در حدود ۱۰ درصد است و در استان‌های مختلف متفاوت است. 

  • مالیات بر خرید ملک 

در سیستم مالیات در کانادا، مالیاتی برای ملک و خانه نیز تعیین شده است که مخصوص افرادی است که در این کشور ملک و خانه دارند. این مالیات باید هر سال به شهرداری پرداخت شود و نرخ آن به عوامل متعددی بستگی دارد که عبارت‌اند از: 

  • استان محل سکونت فرد
  • ارزش ملک و محل ملک در استان 

مورد دیگری که باید بدانید این است که مالیات بر ملک را می‌توان در دو قسط در طول سال پرداخت کرد که اگر مالیات ملک پرداخت نشود، شهرداری می‌تواند این ملک را مصادره کرده و به حراج بگذارد. 

  • مالیات کالا و خدمات GST

یکی از زیرمجموعه‌های مالیات فروش، مالیات کالا و خدمات است که مربوط به پرداختی مصرف‌کنندگان کالاها و محصولات به علاوه قیمت کالا است. این مالیات به فروشندگان دولتی تعلق می‌گیرد. 

البته باید توجه داشت که خرید مواد غذایی و برخی از خدمات مانند خدمات پزشکی از این مالیات معاف هستند. 

سیستم مالیات در کانادا
مالیات
  • مالیات بر فروش استانی PST

نوع دیگر مالیات در سیستم مالیات در کانادا، مالیات بر فروش استانی است که در هر استان به‌صورت جداگانه تعیین می‌شود و در هر ۴ ایالت کانادا تعیین شده است و دولت کانادا از این مالیات برای رفاه حال افراد استفاده می‌کند. 

  • مالیات HST یا مالیات فروش هماهنگ 

نوع دیگر مالیات در سیستم مالیات در کانادا، مالیات بر فروش هماهنگ است که فقط در برخی از استان‌های کانادا اعمال می‌شود و ترکیبی از مالیات کالا و خدمات با مالیات فروش استانی است. از جمله استان‌هایی که این مالیات در آنها اعمال می‌شود، می‌توان به استان‌های زیر اشاره کرد. 

۱- نوا اسکوشیا 

‍ ۲- نیوبرانزویک 

۳- جزیره پرنس ادوارد

  • مالیات بیت کوین 

در کشور کانادا افرادی که در زمینه استخراج یا خرید و فروش بیت کوین فعالیت دارند، باید مالیات بردرآمد تجاری پرداخت کنند، زیرا کانادا بیت کوین را نیز مانند یک کالا در نظر می‌گیرد. در صورتی که فرد با استفاده از ارز دیجیتال به سود برسد باید مالیات آن را پرداخت کند، اما خرید و نگهداری آن مالیات ندارد. 

مشاغل بدون مالیات در سیستم مالیات در کانادا 

در کشور کانادا برخی از مشاغل مشمول مالیات نمی‌شوند. از جمله این مشاغل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • مراقبت از کودکان 
  • ارائه خدمات پزشکی
  • تاکسی اینترنتی
  • مراقبت از حیوانات خانگی 

و…

در حالت کلی مشاغلی که درآمد ثابتی نداشته و به صورت پاره وقت هستند،‌ مشمول مالیات نمی‌شوند. 

سیستم مالیات در کانادا
زندگی در کانادا

معافیت‌های مالیاتی در سیستم مالیات در کانادا 

در کنار مشاغلی که برای آنها مالیاتی تعیین نشده است، برخی از درآمدها در کانادا معاف از مالیات هستند. این درآمدها عبارت‌اند از: 

  • درآمد حاصل از هدیه 
  • درآمد حاصل از بیمه عمر
  • خسارت ناشی از حادثه یا تصادف 
  • حقوق بازنشستگی RCMP
  • درآمد حاصل از برنده شدن در لاتاری
  • درآمد کارکنان سازمان‌های بین‌المللی
  • حقوق بازنشستگی ناشی از معلولیت جنگی
  • درآمد حاصل از برنده شدن در شرط بندی و قمار
  • سود ناشی از فروش ملک اصلی مالیات دهندگان 
  • درآمد ناشی از مراقبت از کودکان و کمک هزینه به آن‌ها 

افراد مشمول مالیات در سیستم مالیات در کانادا 

تمامی افرادی که برای تحصیل یا هر دلیل دیگری ساکن کانادا و زیر نظر دولت این کشور هستند، باید مالیات پرداخت کنند. سیستم مالیات در کانادا، تمامی افرادی را که مقیم این کشور هستند و اعضای خانواده آنها را که در این کشور کسب درآمد می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات می‌داند. 

اظهارنامه مالیاتی کانادا و نحوه تکمیل آن 

یکی از مواردی که بعد از ورود به کانادا باید جدی گرفته شود،‌مسئله مالیات و تکمیل اظهارنامه مالیاتی است. معمولا بسیاری از افراد از ابتدای فوریه تا آخر اپریل اظهارنامه‌های مالیاتی را تکمیل می‌کنند. در این فرم‌ها باید درآمدها و هزینه‌های افراد به‌طور کامل و دقیق نوشته شود. 

در صورتی که فردی بدهی داشته باشد، باید این بدهی را در موعد تعیین شده پرداخت کند تا جریمه نشود. برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیز برنامه‌های کامپیوتری وجود دارند، همچنین افرادی هستند که در تکمیل این فرم‌ها به افراد کمک می‌کنند. 

این برنامه‌های کامپیوتری معمولا مورد تایید دولت کانادا بوده و استفاده از آنها رایگان است. بعد از تکمیل این فرم ها نیز فرد می‌تواند تا این فرم‌ها را به‌صورت آنلاین در اختیار اداره مالیات قرار دهد. 

نکته مهم این است که افرادی که درآمد ندارند نیز باید اظهارنامه مالیاتی را پر کنند. ممکن است این افراد موفق به دریافت کمک هزینه دولتی شوند. 

در حالت کلی دو روش برای تکمیل اظهارنامه مالیاتی کانادا وجود دارد که عبارت‌اند از: 

  • شیوه الکترونیکی

در این روش، فرد می‌تواند با استفاده از سرویس اینترنتی NETFILE و استفاده از نرم‌افزاهای محاسباتی که مورد تایید دولت کانادا هستند، فرم اظهارنامه را تکمیل کند. 

  • شیوه دستی 

در روش دوم، فرد می‌تواند اظهارنامه مالیاتی را دستی پر کرده و توسط پست و یا به صورت حضوری به مرکز مالیاتی محل ارسال کند. افراد برای دریافت فرم می‌توانند به دفاتر پستی و یا دفاتر CRA مراجعه کرده و یا اینکه این فرم را به‌صورت آنلاین تهیه کنند. 

در صورتی که فرد نتواند به تنهایی اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کند، می‌تواند به روش‌های زیر برای تکمیل اظهارنامه اقدام کند. 

  • گذراندن دوره آنلاین CRA (Learn About Taxes)
  • کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای (حسابداران، کمک حسابداران و یا مشاوران مالیاتی) با پرداخت دستمزد
  • ملاقات با برنامه جامع داوطلبین مالیاتی CVITP (در این برنامه کلینیک‌هایی برای آماده‌سازی اظهارنامه مالیاتی وجود دارند که به صورت رایگان این کار را برای افراد کم درآمد انجام می‌دهند.)
سیستم مالیات در کانادا
تورنتو

جمع‌بندی 

یکی از موارد مهم که برای زندگی در کانادا باید به خوبی با آن آشنا باشید، سیستم مالیات در کانادا است که دارای انواع مختلفی بوده و به عوامل متعددی نیز بستگی دارد. افرادی که در کانادا ساکن هستند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند، بنابراین بهتر است که همه افراد با این سیستم آشنایی کافی داشته باشند. 

ما در این مقاله سعی کردیم تا درباره سیستم مالیات در کانادا توضیحاتی را ارائه دهیم. در صورتی که بخواهید درباره زندگی در کانادا و قوانین آن بیشتر بدانید، همچنان مطالب ما را در این سایت دنبال کنید. 

برای دریافت مشاوره و یا خدمات مهاجرت به کانادا نیز این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در هلدینگ مهاجر با شما تماس بگیرند. 

بیشتر بخوانید: نرخ مالیات در کانادا

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×