اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

نرخ مالیات در کانادا و نحوه محاسبه آن

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که بعد از مهاجرت به کانادا و زندگی در این کشور مطرح می‌شود، موضوع مالیات در کانادا است. افرادی که قصد دارند به این کشور ثروتمند دنیا مهاجرت کنند؛ به ویژه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی بیزینس در این کشور را دارند، باید با سیستم مالیات در این کشور آشنا باشند.

کانادا نیز مانند هر کشور دیگری، در برابر خدماتی که به مردم ارائه می‌دهد، مالیاتی را در نظر گرفته است. البته مالیات در کانادا دو نوع است.

1- مالیات ایالتی Federal

2- مالیات استانی Provincial

که مالیات ایالتی برای تمامی ساکنان کانادا یکسان است؛ اما مالیات استانی در هر استان با استان دیگر متفاوت است. برای اینکه بیشتر با سیستم مالیات در کانادا و نحوه محاسبه آن آشنا شوید، ادامه این مطلب را تا به انتها بخوانید.

مالیات در کانادا و انواع آن

همان‌طور که می‌دانید، مالیات مبلغی است که ساکنان یک کشور در مقابل خدماتی که دریافت می‌کنند، باید ارائه دهند. افرادی که ساکن کانادا هستند، نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در قبال دریافت خدمات باید مالیات آن را بپردازند. در کانادا مالیات به صورت فدرال یا استانی است.

مالیات ایالتی یا فدرال برای تمامی ساکنین این کشور یکسان است و مالیات استانی در هر استان با استان دیگر متفاوت است. علاوه بر این مالیات‌ در کانادا انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

·   مالیات بر درآمد شخصی

طبق سیستم مالیات فدرال کشور کانادا در سال 2022، افرادی که درآمد سالانه آنها زیر 50 هزار دلار بود، باید 15 درصد این مبلغ را به عنوان مالیات پرداخت می‌کردند. افرادی که درآمد سالانه آنها بین 50 تا 100 هزار دلار بود، 20 درصد این مبلغ را باید به عنوان مالیات پرداخت می‌کردند.

و البته افرادی که درآمد سالانه آنها بین 100 تا 150 هزار دلار بود، باید حدود 26 درصد این مبلغ را به عنوان مالیات پرداخت می‌کردند.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد، این است که این مبلغ مالیات روی تمام درآمد سالیانه فرد محاسبه نمی‌شود؛ بلکه بر روی مازاد درآمدی حساب می‌شود که از براکت قبلی مانده است.

از طرفی دیگر درصد نهایی این مالیات با توجه به استان محاسبه شده و همین باعث می‌شود که مبلغ مالیات در استان‌های مختلف متفاوت باشد.

مالیات در کانادا
زندگی در کانادا

·   مالیات برای دانشجویان

افرادی که در کانادا مشغول به تحصیل هستند و درآمدی مانند یک کارمند دانشگاه دارند (استادیار یا دستیار استاد هستند) باید مالیات پرداخت کنند.

·   مالیات بر کار سرمایه‌گذاری

افرادی که در کانادا سرمایه گذاری انجام می‌دهند، برای سرمایه‌گذاری خود باید مالیاتی پرداخت کنند. البته معمولا مبلغ این مالیات از مالیات کارهای فول تایم کمتر است.

·   مالیات بر خدمات یا محصولات (GST)

یکی دیگر از انواع مالیات در کانادا، مالیات بر خدمات یا محصولات است. در این نوع مالیات، مصرف‌کننده در هنگام خرید کالا یا استفاده از خدمات، باید یک درصدی بیشتر از قیمت اصلی محصول یا خدمات به ارائه دهنده آن بپردازد.

البته در کانادا، خدمات پزشکی، محصولات غذایی و مراقبت از کودک، مشمول پرداخت مالیات نمی‌شوند.

·   مالیات بر شرکت

کارآفرینانی که با ثبت شرکت در کانادا، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار خود می‌کنند، با توجه به میزان درآمد، باید مالیات پرداخت کنند که نرخ مالیات بر شرکت در کانادا به صورت زیر می‌باشد.

1- 15 درصد مالیات خالص برای شرکت‌های کانادایی

2-    10 درصد مالیات برای شرکت‌های کانادایی که مشمول کسر مالیات کسب‌وکارهای کوچک هستند.

مالیات در کانادا
ونکوور

·   مالیات غیر مستقیم

یکی دیگر از انواع مالیات در کانادا، مالیات غیر مستقیم است که در مورد مصرف اقلامی مانند سوخت یا هر گونه کالاهای مرتبط با خودرو است. معمولا مبلغ این مالیات ثابت بوده و بدون توجه به قیمت کالا، کم می‌شود؛ مثلا:

1- مالیات غیر مستقیم برای بنزین معمولی؛ 10 سنت برای هر لیتر

2- مالیات غیر مستقیم برای سوخت دیزل؛ 4 سنت برای هر لیتر

3- مالیات غیر مستقیم برای وسیله نقلیه؛ از هزار تا 4 هزار دلار

·   مالیات بر ملک و املاک

افرادی که اقامت دائم کانادا یا شهروندی کانادا را دارند و ملک و املاکی را در این کشور به نام خود کرده‌اند، باید هر سال مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند. این مالیات به حساب اداره شهرداری واریز خواهد شد.

مبلغ این مالیات با توجه به قوانین شهر و استان و عواملی چون عوارض نوسازی و… تعیین می‌شود و افراد این امکان را دارند که این مالیات را در دو قسط در سال پرداخت کنند.

پرداخت این مالیات بسیار ضروری است و افرادی که مالیات ملک و املاک خود را پرداخت نکنند، ممکن است که با حراج و مصادره ملک روبرو شوند.

·   مالیات بر ارث

در کشور کانادا مالیاتی بر اموال متوفی تعیین نمی‌شود؛ اما در این کشور افراد باید قبل از مرگ، تکلیف اموال خود را مشخص کرده و مالیات‌های خود را پرداخت کنند.

مالیات در کدام استان‌های کانادا کمتر است؟

به طور کلی در استان‌های انتاریو، آلبرتا و نواحی شمال غربی کانادا، مالیات بر درآمد کمتر بوده و افرادی که در این استان‌ها زندگی می‌کنند، مالیات کمتری پرداخت می‌کنند. البته باز هم میزان این مالیات به درآمد فرد بستگی دارد.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از مهاجرت به کانادا و زندگی در این کشور باید بدانید، این است که همه افرادی که ساکن کانادا هستند، برای خدماتی که دریافت می‌کنند، مالیات می‌پردازند.

مالیات در کانادا انواع مختلفی داشته و با توجه به استان و شهر محل سکونت متفاوت است. از مهم‌ترین مالیات‌های پرداختی در کانادا می‌توان به مالیات بر درآمد، مالیات کالا و خدمات اشاره کرد.

برای اینکه بیشتر با مهاجرت به کانادا و زندگی در این کشور آشنا شوید، همچنان با ما در مهاجر همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

نرخ مالیات در آمریکا

منابع:

PARSRADIN

آتلانتیک 724

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×