اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

منظور از سرمایه گذار خطرپذیر یا Venture Capital چیست؟

وقتی صحبت از استارتاپ آنهم برنامه استارتاپ کانادا به میان می‌آید با سه دسته سازمان حامی روبرو هستیم که یکی از این سه دسته مربوط به سرمایه گذار خطرپذیر است. همان‌طور که از نامش پیداست، این دسته از سرمایه‌گذارها ریسک زیادی کرده و برای به‌دست آوردن سود بیشتر در استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برای اینکه بیشتر با این سازمان‌ها و نحوه حمایت آنها از استارتاپ‌ها آشنا شوید، توصیه می‌کنیم که ادامه این مقاله را تا به انتها بخوانید.

سرمایه‌گذار خطرپذیر یا Venture Capital کیست؟

سرمایه‌گذار خطرپذیر، سرمایه‌گذاری است که برای به دست آوردن سود زیاد، در پروژه‌ها و کسب‌وکارهای نوپا سرمایه‌گذاری می‌کنند. به این نوع سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاران جسور، سرمایه‌گذاران کارآفرین و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نیز گفته می‌شود.

این شرکت‌های سرمایه‌گذار زمانی که به آینده یک کسب‌وکار امیدوار می‌شود، در این کسب‌وکار یا استارتاپ سرمایه‌گذاری می‌کند. این مبلغ سرمایه‌گذاری، قرض نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری است.

در یک تعریف دیگر، سرمایه خطرپذیر به سرمایه‌ای گفته می‌شود که با کمک‌های مدیریتی، در اختیار شرکت‌های در حال رشد قرار گرفته و به آنها امکاناتی مانند: تبلیغات، پژوهش، ایجاد زیرساخت و تولید محصول را می‌دهند.

در حالت کلی به شرکت سرمایه‌گذار VC Firm و به پولی که به کسب‌وکار در حال رشد داده می‌شود، سرمایه خطرپذیر یا venture capital fund گفته می‌شود.

معمولا سرمایه گذار خطرپذیر در کسب‌وکار یا استارتاپی سرمایه‌گذاری می‌کند که به تکنولوژی جدید یا روش کار تازه‌ای دست پیدا کرده باشد. با سرمایه‌گذاری در این کسب‌وکار، به اندازه مبلغ سرمایه، سهام این کسب‌وکار به سرمایه‌گذار تعلق خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: منظور از سرمایه گذار فرشته چیست؟

سرمایه گذار خطرپذیر
استارتاپ کانادا

منظور از صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر یا VC چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر Venture Capital ها، صندوقی است که سرمایه‌گذارانی که به فکر سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا هستند، سرمایه خود را در آنجا قرار می‌دهند. این سرمایه مدیریت شده و در پروژه‌هایی که پتانسیل رشد و سوددهی زیادی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته ریسک بالایی نیز دارد.

این صندوق‌ها بر روی پروژه‌های خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند که البته ریسک بالایی دارند و در طولانی مدت سوددهی خواهند داشت.

مزایای سرمایه گذار خطرپذیر در استارتاپ‌ها

از مزایای مهم حمایت سرمایه گذار خطرپذیر از استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- این سرمایه‌گذاری به صورت قرض نیست و استارتاپ بدهکار نخواهد بود و اگر استارتاپ شکست بخورد، سرمایه گذار مسئول شکست خواهد بود.

2- از طریق این نوع سرمایه‌گذاری، سرمایه زیادی در اختیار استارتاپ قرار می‌گیرد.

3- درصورتی که استارتاپ ها بتوانند از حمایت سرمایه‌گذاران مناسبی برخوردار شوند، فرصت بهره‌مندی از تخصص آنها را خواهند داشت؛ همچنین می‌توانند ارتباطات بسیار خوبی با شرکت‌های بزرگ، مشتریان زیاد و گروه‌های مرتبط داشته باشند که این مسئله در رشد استارتاپ بسیار اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: سازمان های حامی استارتاپ در کانادا

معایب سرمایه گذار خطرپذیر در استارتاپ‌ها

با وجود اینکه سرمایه گذار خطرپذیر سرمایه خوبی در اختیار استارتاپ قرار داده و مزایای بسیاری دارد؛ اما معایبی نیز وجود دارد که باید صاحب استارتاپ آگاهی کافی در این مورد داشته باشد. از جمله معایب این نوع سرمایه‌گذاری برای استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·       ممکن است شخصی از طرف شرکت سرمایه گذار خطرپذیر به عنوان ناظر وارد تشکیلات استارتاپ شود و در تصمیم‌گیری‌ها دخالت کند که این مسئله اختیارات هیات مدیره را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

·       ممکن است که صاحب ایده استارتاپی اهداف دیگری نیز داشته باشد که به دلیل کنترل و نظارت سرمایه‌گذار امکان پیشبرد آن اهداف را نداشته باشد.

·       جذب سرمایه بزرگ در کوتاه مدت وسوسه برانگیز بوده و ممکن است که صاحب کسب‌وکار را به صرف هزینه‌های غیرضروری ترغیب کند.

·       سرمایه گذار خطرپذیر در برخی از مواقع به صورت همزمان بر روی استارتاپ‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کند و همین باعث می‌شود که وقت چندانی برای تمامی استارتاپ‌ها و رسیدگی به مشکلات آنها نداشته باشد و این شاید برای استارتاپ چندان خوشایند نباشد.

·       ممکن است سرمایه گذار خطرپذیر طمع زیادی برای سود بالا داشته باشد و استارتاپ را به کارهایی مجبور کند که به صلاح نیست و کم کم باعث شکست استارتاپ شود.

و…

بیشتر بخوانید: منظور از انکوباتور استارتاپ چیست؟

سرمایه گذار خطرپذیر
استارتاپ کانادا

سرمایه گذار خطرپذیر و اهمیت آن در استارتاپ کانادا

در حالت کلی سرمایه گذار خطرپذیر در کانادا اولین گروه از سازمان‌های حامی استارتاپ در کانادا را تشکیل داده و مورد تایید دولت کانادا قرار دارد. این سرمایه گذار با بررسی ایده استارتاپی، حمایت خود را از ایده اعلام کرده و موجبات راه‌اندازی استارتاپ را فراهم می‌کند.

افرادی که ایده استارتاپی داشته و قصد دارند تا این ایده را در کانادا راه‌اندازی کنند، در صورتی که حمایت سرمایه گذار خطرپذیر یا حمایت سایر سازمان‌های حامی را به دست آورند، می‌توانند برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا اقدام کرده و اقامت دائم این کشور را نیز دریافت کنند.

جمع‌بندی

در مهاجرت به کانادا با برنامه استارتاپ، افراد توانمندی که صاحب ایده استارتاپی هستند، می‌توانند با دریافت نامه حمایت از یکی از سازمان‌های حامی، برای مهاجرت و راه‌اندازی کسب‌وکار خود در کانادا اقدام کنند.

اولین گروه از سازمان‌های حامی استارتاپ در کانادا، مجموعه‌ای سرمایه گذار خطرپذیر هستند که ریسک بالایی را تحمل کرده و البته در مقابل مبلغی که سرمایه‌گذاری می‌کنند، سهامی از شرکت را نیز در اختیار می‌گیرند.

در این مقاله سعی شد تا اطلاعاتی درباره سرمایه گذار خطرپذیر و مزایا و معایب آن در استارتاپ‌ها ارائه شود. در صورتی که شما یکی از متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ هستید، برای اطلاعات بیشتر درباره استارتاپ کانادا، با ما همراه باشید؛ همچنین برای دریافت مشاوره رایگان و دریافت خدمات این فرم را تکمیل کنید. 

منابع:

ویکی پدیا

بورسینس

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای ایجاد بهترین تجربه کاربری استفاده می کنیم.
×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×