اطلاعات تماس
ایمیل:
info@mohaajer.org
شماره تماس واتساپ:
+۹۸.۹۳۶.۶۰۶.۳۶۳۲
دفاتر ایران
تهران، خیابان میرداماد، روبروی اداره ثبت شرکتها،
پلاک ۳۴۴، واحد ۲
شماره تماس: +98.21.2227.1553

تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، بارون آواک، جنب کوچه کلیسا، پلاک ۳۹
شماره تماس: +98.41.3555.2835
دفتر آمریکا
2372 Morse Ave, Irvine
CA 92614

شماره تماس: +1.949.385.2703

گواهینامه رانندگی آمریکا و شرایط دریافت آن 

یکی از مواردی که بعد از رسیدن به آمریکا ممکن است برای شما یک نیاز باشد، دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا است، زیرا آنها نمی‌توانند با گواهینامه ایرانی رانندگی کنند. البته این مورد تنها برای شهروندان ایرانی نیست و حتی شهروندان بسیاری از کشورهای دیگر نیز بعد از مهاجرت به آمریکا نمی‌توانند با گواهینامه رانندگی که در کشور مبدا دریافت کرده‌اند، رانندگی کنند. 

این افراد باید با تمامی قوانین و علائم راهنمایی و رانندگی کشور آمریکا آشنا شوند تا بتوانند به راحتی در این کشور رانندگی کنند، البته دریافت گواهینامه رانندگی در کشور آمریکا شرایط خاص خود را دارد و افرادی که متقاضی دریافت آن هستند باید با تمامی شرایط آشنا باشند. 

در ادامه این مطلب به نحوه دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا و شرایط آن خواهیم پرداخت، بنابراین توصیه می‌کنیم که این مطلب را تا به انتها بخوانید. 

گواهینامه رانندگی آمریکا و مزایای دریافت آن 

گواهینامه رانندگی آمریکا که به آن Drivers Licenses نیز گفته می‌شود، یک گواهینامه ایالتی است و در هر ایالتی صادر می شود و توسط دولت فدرال صادر نمی‌شود، بنابراین هر کسی که قصد دریافت این گواهینامه را دارد باید از طریق ایالت محل سکونت خود اقدام کند. البته همه ایالت‌ها در آمریکا گواهینامه‌های رانندگی یکدیگر را به رسمیت می‌شناسند. 

دریافت این گواهینامه مزایای زیادی دارد که علاوه بر اینکه فرد می‌تواند با خیال راحت در جاده‌های این کشور رانندگی کند، مزایا و کاربردهای دیگری نیز دارد که عبارت‌اند از: 

۱- کاربرد مانند یک کارت شناسایی

۲- امکان افتتاح حساب بانکی با گواهینامه رانندگی آمریکا 

۳- امکان درخواست وام با گواهینامه رانندگی 

۴- امکان درخواست مزایای دولتی 

۵- کاریابی در بسیاری از مشاغل در کشور آمریکا 

و…

گواهینامه رانندگی آمریکا
رانندگی در آمریکا

نحوه دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا برای کسانی که گواهینامه خارجی دارند

در صورتی که متقاضی دریافت گواهینامه آمریکا هستید، برای دریافت این گواهینامه باید شرایط لازم را داشته باشید که از مهم‌ترین شرایط دریافت آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

۱- داشتن سلامت جسمی و روانی 

۲- داشتن حداقل ۱۸ سال ( البته شرط سنی در ایالات مختلف آمریکا متفاوت است.)

۳- داشتن گواهینامه معتبر (گواهینامه معتبر خارجی، مجوز رانندگی بین‌المللی و…)

افراد واجد شرایط برای دریافت این گواهینامه باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند که عبارت‌اند از: 

۱- مراجعه به نزدیک‌ترین DMV در محل سکونت 

متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا باید در گام اول به یکی از نزدیکترین مراکز DMV در محل سکونت خود مراجعه کنند. یا برای تکمیل برخی از فرم‌های درخواست و دریافت اطلاعات از شرایط دقیق دریافت گواهینامه رانندگی به سایت DMV مورد نظر مراجعه کنند. 

به عنوان مثال برای دریافت گواهینامه رانندگی در ایالات کالیفرنیا، نیویورک و فلوریدا، آدرس سایت‌های مراکز DMV به صورت زیر است. 

۲- آماده کردن مدارک موردنیاز 

در مرحله بعد، متقاضی باید مدارک مورد نیاز را برای دریافت این گواهینامه آماده کند که معمولا این مدارک در تمامی ایالات آمریکا یکسان است و عبارت‌اند از: 

  • پاسپورت معتبر 
  • مدارک هویتی 
  • مدارک مربوط به مهاجرت و اقامت قانونی (ویزا کارت، اقامت دائم، گواهی شهروندی آمریکا و…)
  • مدارک اقامتی برای اثبات محل سکونت متقاضی 
  • گواهی‌نامه رانندگی از کشور مبدا در صورت وجود 
  • عکس در صورت نیاز 
  • شماره SSN (Social Security Number)  s که یک شماره تامین اجتماعی بوده و برای دریافت گواهینامه آمریکایی مورد نیاز است. در صورتی که شما این شماره را ندارید، باید مدارک دیگری را ارائه دهید که نشان می‌دهد شما نمی‌توانید این شماره را دریافت کنید. 
گواهینامه رانندگی آمریکا
رانندگی در آمریکا

۳- پرداخت هزینه گواهینامه رانندگی آمریکا 

برای دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا باید هزینه‌ای پرداخت کنید که این هزینه در هر ایالت با ایالت دیگر متفاوت است و معمولا این مبلغ بین ۳۰ تا ۹۰ دلار بوده و هر سال دارنده این گواهینامه مجبور به پرداخت ۵ دلار یا بیشتر نیز خواهد شد. 

۴- شرکت در آزمون‌ها

مرحله بعد دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا، شرکت در آزمون‌های مختلف است که این آزمون‌ها به صورت کتبی یا عملی برگزار می‌شوند و افراد باید در هر دو آزمون کتبی و عملی نمره لازم را کسب کنند. 

آزمون‌های کتبی رانندگی در آمریکا شامل ۲۰ الی ۵۰ سوال بوده و درباره قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در این کشور است که حتی ممکن است این سوالات به زبان مادری نیز باشد. در آزمون عملی نیز فرد باید در طی ۳۰ الی ۴۰ دقیقه به صورت عملی توانایی خود را برای رانندگی اثبات کند. 

۵- تست بینایی سنجی

مرحله بعدی برای دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا، بینایی سنجی است و انجام این تست در DMV انجام شده و یا اینکه فرد می‌تواند به یک متخصص چشم مراجعه کند. 

۶- دریافت گواهینامه رانندگی 

زمان صدور گواهینامه بین ۳۰ الی ۹۰ روز بوده و این مدرک به آدرسی که در پرونده فرد درج شده است، ارسال خواهد شد. مدت زمان اعتبار گواهینامه رانندگی آمریکا در بیشتر ایالات این کشور ۸ سال بوده و در برخی از موارد ممکن است که برای دوره‌های ۴ ساله نیز این گواهی صادر شود. 

جمع‌بندی 

یکی از مدارکی که در آمریکا باید آن را تعویض کنید، گواهینامه رانندگی است. شما با گواهینامه رانندگی ایرانی خود نمی‌توانید در آمریکا رانندگی کنید. برای دریافت گواهینامه رانندگی آمریکا نیز با توجه به ایالتی که در آن سکونت دارید باید برای دریافت آن اقدام کنید. 

دریافت این مدرک علاوه بر اینکه به شما امکان رانندگی می‌دهد، بلکه یک مدرک شناسایی هویتی است و شما می‌توانید با این گواهینامه حتی افتتاح حساب کنید. در صورتی که قصد مهاجرت و زندگی در آمریکا را دارید، برای آشنایی بیشتر با شرایط زندگی در این کشور، سایر مقالات این سایت را نیز بخوانید، همچنین برای دریافت مشاوره و خدمات مهاجرت به آمریکا این فرم را تکمیل کنید تا کارشناسان مهاجرتی ما با شما تماس بگیرند. 

Author avatar
Mohaajer

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

ارتباط با پشتیبانی USPVS

×